Fotbalové utahování opasků

Kvůli pandemii koronaviru se mnohá odvětví potýkají s hlubokým propadem příjmů. A platí to i pro fotbal, tedy sport, který skrze prodej vstupenek a prodej vysílacích práv dokáže velice zajímavě vydělávat. Šetří také mnozí sponzoři, pro které je marketing ve sportu bez diváků tlučením poloprázdné slámy.
Kluby v anglické Premier League se kvůli pandemii koronaviru musejí vypořádat s prudkým snížením příjmů. Ztráty se mohou vyšplhat až k jedné miliardě liber. Na vině jsou restriktivní opatření proti šíření nemoci COVID-19. Ta přinesla přerušení probíhající sezóny a velkou nejistotu ohledně budoucnosti.
Nevratné ztráty klubů v Premier League jsou odhadovány na 500 milionů liber. Ze dvou třetin je tvoří propady v prodejích vysílacích práv, třetina je pak spojena přímo s (ne)konáním zápasů. O dalších přibližně 500 milionů liber mohou kluby přijít v důsledku dlouhodobě nižšího zájmu fanoušků o chození na fotbalové zápasy, jakkoli zrovna v Anglii je věrnost "tribun" pověstná.
Výrazné propady příjmů se samozřejmě netýkají jen anglického fotbalu. Lze očekávat, že pandemie koronaviru pošle do ztrát řadu velkých evropských klubů, o mnoha menších nemluvě. Příčin je vícero. Kromě epidemiologických opatření lze počítat s nižším zájmem sponzorů, kteří začínají šetřit na marketingu. Rovněž lze očekávat výpadky z dalších typů komerčních příjmů, na kterých je fotbal závislý.
Podle analýzy společnosti Deloitte měla velká fotbalová pětka, která se skládá z nejvyšších soutěží v Anglii, Francii, Německu, Itálii a Španělsku, v sezóně 2018/2019 rekordní příjmy na úrovni 15 miliard liber (17 miliard eur). Na podobnou hladinu se v letech následujících bude škrábat jen stěží.
Zdroj: BH Securities