US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,25 %
NASDAQ+0,31 %
S&P 500+0,00 %
ČEZ+0,24 %
KB+0,20 %
Erste-0,95 %

Továrna na obchodní nápady: 16 tipů

Žárovka, bublinková fólie, iPod, nebo třeba Facebook a Twitter. Inovace a produkty, které změnily náš život. Jejich vývoj stál jistě mnoho úsilí, peněz a podobně. Všechny ovšem začaly nápadem, často úplně jednoduchým. Jak se naučit mít podobně dobré nápady? Jak jim dát alespoň nějakou šanci?

Andrej Rády
Andrej Rády
5. 10. 2010 | 18:00

1. Mějte u sebe poznámkový blok

Není nic horšího, než když vás něco napadne, a než si to někam poznamenáte, zapomenete to. V době mobilů je celkem snadné si základní myšlenku napsat do esemesky nebo kalendáře, případně ji rovnou nahrát do zvukového souboru.

Stejnou možnost zaznamenat si nápad mějte i v noci – na nočním stolku tak mějte něco na psaní nebo nahrávání. Někdy si večer tak moc přejete něco vymyslet, až se vám to zjeví ve snu.

2. Mějte oči a uši otevřené

Poslouchejte lidi na ulici, v obchodě, na zastávce autobusu, zkrátka všude. Získáte tak zajímavý obrázek toho, o čem lidé přemýšlejí, co řeší, co je "in". Kromě toho můžete třeba i zaslechnout jeden dva dobré nápady.

Přeneseně to platí samozřejmě i v případě, že již máte nějaký byznys. V tu chvíli naslouchejte zaměstnancům i zákazníkům. Od nich mohou vzejít ty nejlepší podněty.

3. Rozvíjejte se

Najděte si nové hobby, zapište se do nějakého kurzu, poslouchejte novou hudbu a podobně. Například samotná hudba může kreativního člověka nesmírně inspirovat. Nejenže budete rozvíjet svůj mozek, ale pravděpodobně i poznáte nové lidi, kteří vás mohou dál inspirovat.

Taky není od věci svůj mozek trénovat drobnými změnami denní rutiny. Jeďte jinudy do práce, přeorganizujte si pracovní plochu počítače, jděte do jiného kina. Mozek vám poděkuje – když ne záplavou zpeněžitelných nápadů, tak jednou v pokročilém stáří tím, že budete mít alespoň nějaké.

4. Co vás štve?

Když budete vědět, co vás štve, a budete si navíc stále doplňovat ten pomyslný seznam, vést jej v patrnosti, nejspíše bude obsahovat řadu věcí, která štve i další lidi. A když přijdete na řešení svého problému, je pravděpodobné, že takové řešení může vyhovovat i jiným lidem.

5. Spojujte známé nápady

Nejde jen o to hledat nové mechanismy, nová řešení. Často stačí stávající věci jen šikovně propojit. Vždyť co je Facebook jiného než fotky (Flickr), videa (Youtube), chat (ICQ), hudba (Myspace) a kamarádi (život)?

6. Hýbejte se

Fyzická námaha pomáhá vyplavovat endorfiny a prokrvuje mozek. A o ten jde.

7. Ptejte se lidí zvenčí

Ti, co jsou v něčem zaangažovaní, třeba vaši přátelé, vám často ani při nejlepší vůli nemohou říct nezaujatý názor. Proto se o některých problémech tak rádi bavíme ne zrovna s těmi nejbližšími. A stejné je to s nápady – někdy vám lepší pohled může nabídnout třeba malé dítě nebo jeho maminka na pískovišti.

8. Dejte si sprchu

Není moc automatičtějších relaxačních běžností než sprchování. Teplá voda, stres končí v odpadu, myslíte jen na to, jestli už jste si spláchli šampon z hlavy.

Podobný automatismus, u kterého si váš mozek odpočine, zažijete třeba i na procházce se psem nebo u mytí nádobí. U nich vás mohou napadnout zlomové myšlenky.

9. Sepište si vlastní brainstorming

Ať už na papír, nebo do počítače, zkrátka sepište VŠECHNO, co vás k určitému tématu nebo úkolu napadne. Výsledný seznam si pak přečtěte a doplňte.

Když třeba vymýšlíte nový slogan, sepište si každou souvislost a benefit, které se s daným produktem pojí, všechny cílové skupiny, problémy, které ten produkt odstraní, a podobně. Vezměte slovník, hledejte synonyma, souvislosti atd. Nápad přijde.

Někdo má ve zvyku si jen tak mimoděk čmárat na papír, třeba při telefonování. Není výjimkou, že z těch obrázků pak kreativní mysl dokáže vyvodit něco zajímavého, nového.

10. Rituál pro váš nápad

Pokuste se si postupně vybudovat nějaký rituál, který vám (a vašemu mozku) podvědomě naznačí, že má zrovna teď být kreativní. Může to být cokoli – někdo si vždy sedne ke stejnému stolu, někdo chodí po místnosti, někdo si vezme šťastnou mikinu. Cokoli.

11. Čtěte a čtěte a čtěte

V zásadě cokoli přečtete, obohacuje vaši slovní zásobu, trénuje mozek, zkracuje vaši budoucí rešerši určitého problému. Takže vaším cílem jsou časopisy, knihy, blogy, zpravodajství a kuchařky.

12. Ó, všemocný Google!

Někdy se točíte v kruhu a nevíte kudy dál. Internet obecně, ale především nejlepší vyhledávač na světě mohou zkrátit často lopotnou cestu vaší myšlenky k realizaci. Bohužel také můžete zjistit, že to je sice v dobré víře vaše myšlenka, ale že není nijak zlomová.

13. čistá hlava

Někdy, navzdory všem předchozím radám, je nejlepší mít úplně čistou hlavu, nic nevědět, o ničem nepřemýšlet a nechat nápad obsadit váš mozek. Jde to těžko, moderní člověk si to musí umět nařídit, ale jde to.

14. Inspirujte se u sousedů

Nenabádáme ke kradení kreativních nápadů. Spíše jde o to inspirovat se tím, jak už podobnou věc vyřešil někdo jiný, v jiném odvětví například. Různé typy podnikání mají více společných znaků než těch odlišných. Z toho vyjděte.

15. Najměte si profíka

Když vás tlačí čas a vás stále nic nenapadá, není na škodu se poohlédnout po konzultantovi nebo kreativním tvůrci. Nápad se dá zkrátka i zaplatit.

16. Kašlete na názory kritiků

…Alespoň v té první, kreativní fázi. Kritici jsou nakonec totiž i vaši možní zákazníci, takže úplně je ignorovat nemůžete. Ale kdyby se velcí tvůrci minulosti zalekli první kritiky nebo neúspěchu, možná bychom si na placaté zemi "telefonovali" z kelímku do kelímku a obchodovali s oblázky podle účetních knih psaných v písku. I když kde bychom vzali písmo, obchod nebo kelímky?

Zdroj: Business Insider

Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Chcete podíl v OpenAI nebo SpaceX? Dobře si to rozmyslete

Chcete podíl v OpenAI nebo SpaceX? Dobře si to rozmyslete

24. 6.-Pavel Kohár
Investování