US MARKETOtevírá za: 0 h 12 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Slepě se zamiloval a neuměl opustit svoji akcii...

Investoři se často zamilují do svých investic a bez ohledu na to, jak se jim (ne)daří, se je snaží držet za každou cenu. Je to trochu jako lpět na vztahu, který už má to nejlepší za sebou. Proto nám psychologie lásky může hodně prozradit o psychologii investorů.

Jeden z problémů lásky je to, že neznamená totéž pro všechny. Psychologové se jen těžko někdy zcela shodnou. Například Robert Sternberg přišel s trojúhelníkovou teorií lásky, která je založena na třech pilířích: intimitě, vášni a odhodlání. Tyto různé prvky se kombinují v rozdílných druzích lásky.

Láska jako potřeba

Láska hraje roli v hierarchii lidských potřeb Abrahama Maslowa. Ty jsou obvykle zobrazeny v pyramidě. Maslow přišel s myšlenkou, že existují různé typy potřeb, které začínají od základních fyziologických, jako je dýchání, a končí seberealizací, kdy se člověk stane tím, čím by se chtěl stát, a využije plně svého potenciálu.

V polovině cesty je láska. Jakmile uspokojíme základní potřeby, potřebujeme být milováni a sami milovat. Například bezpodmínečná láska k dítěti je nezbytná k dosažení vyššího patra pyramidy.

Spíše pragmaticky se k lásce postavil Zick Rubin. Vycházel z předpokladu, že láska je postoj s třemi hlavními složkami: potřebou závislosti, sklonem pomáhat a snahou přivlastnit si druhého. Pak vyvinul stupnici a začal podle ní hodnotit lidi a vztahy. Není to sice romantické, ale je to vysoce pragmatické.

Láska k podnikání

Oana Branzei a Charlene Zietsma zkoumali, zda metafora slepé lásky funguje i u podnikatelů, kteří se s vášní hrnou do podnikání, ale časem si uvědomí, že to byla jen ztráta času a peněz. Studie došla k následujícímu závěru:

"Inspirováni literaturou o lásce jsme předpokládali a zjistili, že zakladatelé podniků vykazují více vášně a důvěry v obchodní příležitost a nebojí se problémů jako nezaujatí pozorovatelé. Tyto účinky mohou časem opadnout, podnikatelé se poučí z předchozích nezdarů. Přesto se tyto iluze znovu objevují s příchodem dalších podnikatelských příležitostí. Tato studie přispěla tím, že potvrdila, jak mají vášeň a s ní související iluze důležitý vliv na podnikatelská rozhodnutí."

Omámeni láskou

Podnikatelé jsou v podstatě milenci, kteří se hrnou do náruče novému obchodnímu partnerovi, než zjistí, že jsou stejně omylní jako všichni ostatní. Metafora slepé lásky je použitelná na fyzické jevy i reálnou ekonomiku. Stejně jako v lidských vztazích můžeme najít iracionální náklonnost, lze identifikovat u lidí podivnou lásku pro konkrétní investice.

Jaako Aspara a Henrikki Tikkanen identifikovali pět metafor lásky: slepá+optimistická, slepá+přesvědčená, láska bez nároků, neporovnávající a oddaná láska.

Jaký mohou mít tyto hypotetické příklady dopad ve světě akcií? Slepá+optimistická láska vede k přehnanému optimismu ohledně budoucích výnosů neodůvodněných fundamenty. Slepá+přesvědčená láska vede k dalšímu problému – podcenění rizika konkrétní akcie. Jedná se o typy problémů, které Branzei a Zietsma objevili u začínajících podnikatelů.

Vzhledem k nejistotě budoucích výnosů cenných papírů není divu, že mírné preference pro jednu firmu mohou způsobit sklon investovat jen do jejích akcií. Obdobnou náklonnost lze nalézt u sběratelů, jejichž touha vlastnit objekt může přebít racionálnější posouzení jeho skutečné hodnoty.

Investice jako milovaný kousek do sbírky

Láska bez nároků vede k dalším otázkám: ochota na straně investora vlastnit danou akcii, i když se očekávají nižší výnosy. Ve standardní finanční teorii není takovéto chování racionální. Ale kdo měl tu možnost potkat více soukromých investorů, jistě zažil, jak mají své oblíbené akcie, na něž nedají dopustit.

Blížíme se již k neporovnávající lásce, kdy se investor ani neobtěžuje srovnávat potenciální výnosy z jiných investic se svou oblíbenou, protože je to jedno. Cena a zisky nejsou důležité, hlavní je vlastnictví.

Ačkoli je to divné, odpovídá to chování mnoha investorů, kteří místo analýzy portfolia a hledání alternativ raději investují do hrstky firem a drží jejich akcie dlouhou dobu, často tváří v tvář logice návratnosti investic.

Láska a image

Aspara a Tikkanen poukazují na oddanou lásku. Naznačují, že jednotlivec bude nadále držet akcie, i když očekává nižší výnosy a vyšší riziko. Jedná se o finanční ekvivalent šílenství, ale pokud se něčemu oddáme, pozitivní pocity spojené s odhodláním mohou převážit negativní výnosy.

Toho lze samozřejmě zneužít. Lze vytvořit výbornou firemní image pro akcionáře. Výzkumníci naznačují, že společnosti se mohou snažit zalíbit, když se prezentují jako "společensky odpovědné" či "ekologicky přátelské".

Bez ohledu na to, zda metafora lásky skutečně vystihuje podstatu investování, lze jen těžko pochybovat o tom, že vztah k investicím může dovést lidi ke zcela nelogickým finančním rozhodnutím. Rozhodně to není o nic víc absurdní, než se domnívat, že každý všechna svá rozhodnutí racionálně analyzuje.

Zdroj: Psyfitec.com

Investování
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa