4 investiční klišé, kterým nevěnujte pozornost

Kam čert nemůže, tam nastrčí... klišé! Známe to nejen z trhu. Klišé je obecně výsledkem názorové a znalostní impotence a není náhodou, že největší popularity dosáhlo tam, kde je stále potřeba hovořit, přestože často nebývá o čem - v politice a žurnalistice. Nesmeťme tento pojem hned na startu ze stolu úplně. Prazdrojem opravdu bývá jakási informace, jakýsi fundament.
Nejasná definice těchto pojmů, totální aplikační zmatek a jistá optická atraktivita těchto pojmů pro mediální konzumenty ovšem vedou k jejich "hyperinflaci": Bez větších výčitek svědomí je lze použít prakticky kdykoli - autor nemůže být napaden argumentem o nepatřičnosti klišé, jelikož definiční hranice tohoto pojmu jsou flexibilní jako tělo améby.
Co je ovšem horší, adresáti politických a žurnalistických frašek si do značné míry na klišé zvykli a začali je vyžadovat. Mezi autory a konzumenty tak dochází k jakési prapodivné "hře na informace".
Dnes se podíváme na některá vybraná klišé z akciových trhů, kterými se komentáře jen hemží, přičemž čtenářům nabízejí přidanou informační hodnotu opravdu jen zdánlivě. Paradoxně tyto výrazy znějí čtenářským uším lépe. Jde tak trochu o útok do vlastních řad...
1. Medvědí a býčí trh
Snad nejvíce zprofanovaná dvojice tržních výrazů. Investoři na titulky obsahující tato slova zaručeně slyší, noviny mají postaráno o prodej, internetové články o prokliky.
Z jejich definice víme jen základní moment: Býčí znamená rostoucí, medvědí klesající. Kdy tyto trendy začínají a končí, resp. jak jsou silné, se vždy dozvíme až zpětně, a co více - během býčího trendu medvědi tvrdí, že jde o býčí nádech v rámci medvědího trendu, a naopak - proti každému medvědímu trendu stojí býci s tím, že jde jen o více či méně bolestivý dočasný růstový time out. Smyslem těchto slov tak bývá pouze přitáhnout pozornost k vlastním, povětšinou nezajímavým názorům.
2. Sentiment
Pokud bychom opravdu mohli poznat, jaká je tržní nálada, bylo by to skvělé a investoři by zažívali pouze úspěchy.
Sentiment je možná nejčastějším pojmem komentářů z akciových trhů. Tu je příznivý, onde nepříznivý, jeho nejoblíbenějším chováním je časté převlékání kabátu.
Problém je v tom, že sentiment zjistíme pouze historicky - zpětně podle výsledků dovozujeme, jaký sentiment BYL, ale nikdy netušíme, jaký sentiment JE, či dokonce BUDE.