US MARKETZavírá za: 0 h 33 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Ptáte se: Digitální peněženky jako móda, příležitost, nebo nutnost?

V našich pravidelných streamech jste se již vícekrát ptali na digitální peněženky neboli finanční wallet aplikace typu Square, PayPal, Adyen, Revolut a další. Má smysl je používat, případně investovat do akcií jejich provozovatelů?

Tomáš Vranka (XTB)

I když se to možná někomu na první pohled nemusí zdát, v posledních letech prodělává finanční sektor velké změny. Pokud se zamyslíme, co se v této oblasti změnilo pro běžné lidi v uplynulých desetiletích, napadnou nás asi naposledy bankomaty, platební karty nebo internetové bankovnictví. Banky byly stále více regulovány, což způsobilo, že se sektor monopolizoval – bariéry vstupu byly vysoké a tlak na inovace nijak výrazný, protože zisky bank s výjimkou krizových let nebyly ničím ohrožovány. Zatímco v IT nebo medicíně již roboty pod dozorem lékařů operují na dálku lidské mozky, bankovní převod stále umí trvat déle než den, případně se za jeho rychlost připlácí.

Různé finančně-technologické společnosti v posledních letech začaly vstupovat na trh a narušovat pozice klasických bank. A právě rozvoj digitálních aplikací a kryptoměn tuto disrupci urychluje a má potenciál posunout celou oblast plateb, ale i investic, významně kupředu a k lepší efektivitě. Pro zákazníky je vždy dobré, když se o ně pere širší konkurence, a tyto aplikace jsou pro banky konkurencí v řadě oblastí, od plateb přes půjčky po správu investic.

Spotřebitelé se dlouhodobě odklánějí od používání hotovosti přirozeně, ale i v důsledku různých regulací (třeba kvůli nedohledatelnosti pohybu hotovosti). Stále více transakcí tak probíhá elektronicky, a to přes různé systémy. Ty progresivní a rychlé, o nichž je v této souvislosti řeč, pomáhají nejen zákazníkům, ale i obchodníkům, kteří díky nim například mohou přijímat platby například přes mobil namísto klasického terminálu, a šetřit tak na nákladech.

Digitální peněženky jsou tak konkurencí zejména pro banky a vydavatele a provozovatele platebních karet. Vlastní systémy využívají i velké technologické společnosti (Alipay, Apple Pay, Google Pay a další), potenciál v tomto segmentu tedy vidí a využívají i nejúspěšnější firmy na světě. Zavedené aplikace se pak snaží reagovat na nové trendy, třeba na dynamický rozvoj kryptoměn nebo vůli lidí investovat přímo skrze mobilní aplikace.

Pro uživatele jde o pohodlná, rychlá a věřím, že díky technologické vyspělosti a konkurenčnímu tlaku i velice bezpečná řešení. Revoluce je tady a ti, kdo kráčí s ní, na ní mohou vydělat jak díky nižším nákladům na různé finanční a investiční služby, tak jako akcionáři firem, které trend rozvíjejí.

Roman Mikulenčák (romaninvestor.cz)

Podle analýzy investiční společnosti ARK Invest, která se soustředí na různé oblasti moderních technologií, představují digitální peněženky příležitost o hodnotě zhruba 4,6 bilionu USD. ARK mezi tyto peněženky neřadí pouze ty kryptoměnové, ale především Cash App od Square, Venmo nebo evropský Revolut. Digitální peněženku tak lze charakterizovat jako mobilní aplikaci, která umožňuje jakoukoli správu peněz.

Čína je v rozvoji tohoto segmentu hodně daleko. Již v roce 2020 byl objem peněz převedený přes tyto mobilní aplikace na úrovni více než dvojnásobku HDP země, o pět let dříve šlo jen o pětinu čínského HDP. Digitální peněženky jsou ale globální fenomén, přičemž na různých kontinentech se nabízejí různé možnosti. Kvůli rozdílným regulacím bývá pro jednu společnost problém operovat na všech trzích zároveň, a proto vznikají různé aplikace. V Americe jsou populární zejména Cash App a Robinhood, v Evropě Revolut a v Číně WeChat Pay.

V USA již počet uživatelů peněženek Cash App a Venmo převýšil počet klientů největší banky JPMorgan Chase. Square i Venmo nalákaly přes 60 milionů uživatelů během méně než deseti let, JPMorgan to trvalo 30 let a stálo ji to několik velkých akvizic. Podle digi-optimistů je dokonce možné, že pokud tradiční banky nezačnou inovovat, budou postupně nahrazeny finančně-technologickými společnostmi.

Podle ARK Invest jsou pro provozovatele digitálních peněženek náklady na získání klientů řádově nižší než pro velké banky, a to díky virálním P2P platebním systémům. Uvedu příklad z vlastní zkušenosti – když si v práci objednáváme jídlo, platíme vždy kolegovi, který v zájmu slevy objedná více jídel najednou. A díky tomu se u nás šíří aplikace Revolut, protože právě přes ni je rychlá platba mezi kolegy nejjednodušší. A kdo Revolut nemá, často si jej stáhne.

Klienti bank stále více používají mobilní aplikace a internetové bankovnictví. Kvůli tomu klesá užitečnost bankovních poboček, ovšem náklady na ně zůstávají podobné. Pro tradiční banky jsou proto pobočky mnohdy ztrátové, ale kvůli nevoli stávajících klientů je nemohou plošně rušit. Když pak na trh vstoupí startup s virtuálním bankovnictvím bez poboček, má výhodu absence nákladů na ně, přičemž uživatelé již od počátku s žádnými pobočkami této firmy ani nepočítají. Zejména pro mladší ročníky je on-line první volba, a tak jsem přesvědčen, že tento trend bude pokračovat.

Digitální peněženky (myšleno jejich provozovatelé) postupně vstupují na trh s půjčkami. Zatím v tomto odvětví dominují banky, ale ARK Invest předpokládá, že jejich pozice bude dále slábnout právě v prospěch různých finančně-technologických společností. Banky se mnohdy řídí "starými" pravidly, a tak ani klientovi s miliony na kryptoměnovém účtu například nemusejí poskytnout úvěr krytý tímto kryptem. Přitom riziko takové půjčky pro banku se správně nastaveným systémem může být téměř nulové. A tak se na trh hrnou firmy, jež podobné mezery zaplňují, například BlockFi.

ARK odhaduje, že pokud se digitální peněženky stanou hlavní platformou pro práci s penězi, potenciální obrat na uživatele může být okolo 10 000 USD. Tento předpoklad zahrnuje platby, pojištění, hypotéky, spořicí účet a přístup k finančním aktivům. Pokud by se k finančním službám přidaly i reklamy, obrat na uživatele by se mohl zvednout až na dvojnásobek. A není to nic, co bychom neznali i z českého prostředí – třeba Air Bank nebo MONETA Money Bank mají spoustu obchodních partnerů, u kterých pro své uživatele domlouvají slevy, přičemž v rámci těchto slev jsou schopné pro sebe získat provize.

Z masivního přesunu uživatelů z tradičních bank na digitální peněženky mohou investoři těžit díky spoustě veřejně obchodovaných firem. Především jde o Cash App od Square, Robinhood, Lemonade nebo PayPal. Jejich akcie jsou i součástí řady indexů a na ně navázaných ETF.

FintechInformační technologieInvestiční tipyKryptoměny
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa