US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,79 %
NASDAQ+1,15 %
DOW JONES+1,01 %
PX+0,74 %
ČEZ+0,31 %
NVIDIA+2,21 %

Vize tří čtvrtin firem jsou pro jejich zaměstnance nečitelné

Hlavní hodnoty a vize tří čtvrtin tuzemských firem jsou pro jejich zaměstnance nečitelné. Používání prázdných hesel, kterým nikdo nevěří, má za důsledek nízkou angažovanost zaměstnanců, častější absenci i vyšší fluktuaci. Naopak firmy, které mají jasné hodnoty a zaměstnanci jimi skutečně žijí, rostou dvakrát rychleji. Vyplývá to ze zjištění Institutu interní komunikace.

Definované hodnoty mají podle dat institutu téměř všechny firmy v ČR (94 procent). Jen necelá čtvrtina společností se jimi ale také řídí a snaží se je skutečně naplňovat. Naopak skoro tři firmy ze čtyř mají za hodnoty jen prázdná hesla, kterým nikdo nevěří. Prázdná a velmi často používaná jsou hesla jako 'inovace', 'flexibilita' a 'odpovědnost'. Nesrozumitelné a nejednoznačně vnímané je třeba heslo 'jednoduchost'.

"Zaměstnancům jsou v této podobě naprosto k ničemu, naopak je rozčilují, protože z nich jejich management dělá hlupáky, když jim vykládá pohádky na míle vzdálené realitě," uvedl ředitel institutu Tomáš Poucha. Z konkrétních firem mají podle něj dobře nastavené hodnoty například Raiffeisenbank, McDonald's nebo Gumex.

Nejasný smysl práce, neurčité směřování firmy a minimální zapojení do dění ve firmě ze strany managementu patří mezi faktory, které se pak bezprostředně promítají i do angažovanosti samotných zaměstnanců. V českých firmách je tak vysloveně angažovaných jen sedm procent zaměstnanců, zatímco neangažovaných přes 73 procent. Angažovaní zaměstnanci přitom mají o třetinu nižší absenci, výrazně nižší fluktuaci či o 40 procent méně případů týkajících se kvality.

Hodnoty, vize a mise jsou klíčové pro to, aby všechny části firmy postupovaly totožně a vnímaly stejné priority. Pokud ale nejsou postavené tak, aby se s nimi mohlo pracovat dále nebo aby jim všichni rozuměli, fakticky nikoho nezajímají a ničemu nepomáhají. "V praxi se setkávám s tím, že manažeři to myslí zpravidla dobře a často hodnoty už definované mají, mnohdy dokonce i realizovatelné. Většinou jsou však zarostlé ohromným množstvím balastu a nejasného významu," dodal Poucha.

Jasné hodnoty, které zaměstnanci skutečně žijí, mají přitom zásadní dopad na samotný byznys firem. Takové firmy rostou téměř dvakrát rychleji, pracovat v nich je pro lidi zajímavější a přínosnější. "Není náhodou, že ve vedení těchto firem jsou, prakticky bez výjimky silné osobnosti, které ostatní posouvají a je s nimi radost pracovat," uzavřel Poucha.

Zdroj: ČTK

Byznys a podnikáníČeská republikaPracovní trh
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

20. 10.-Andrej Rády
Akciový trh