Trumpova cla hrají Primocu paradoxně do karet
Certifikace NATO a oprávnění létat nad oblastmi s vysokou hustotou zalidnění by se brzy měly pozitivně odrazit v hospodářských číslech výrobce bezpilotních strojů Primoco UAV. "Letecký byznys je velice konzervativní a vyžaduje vybudování důvěry mezi zákazníkem a výrobcem. Měníme desítky let zavedená pravidla, když bezpilotními letadly nahrazujeme nebo doplňujeme ta pilotovaná. A to neuděláte ani za kvartál, ani za rok. Jsme na této cestě deset let a mohu s pokorou říci, že cíl začíná být vidět. Potenciál bezpilotního létání je obrovský," říká zakladatel společnosti Ladislav Semetkovský.
Minulý týden firma zveřejnila výsledky hospodaření za loňský rok. Podle nich vydělala 122,1 milionu korun. Navíc se pochlubila, že získala největší jednotlivou zakázku ve své historii, šlo o kontrakt na dodávku 24 strojů One 150 za 445 milionů korun. Celkem pak prodala ještě o dva letouny více.
Teď přidala výsledky za letošní první čtvrtletí. V tom jí výnosy stouply o 57 % na 5,50 milionu korun, ačkoli si nepřipsala žádné nové tržby z prodeje bezpilotních letadel. Výsledek na rovině zisku/ztráty před úroky, daněmi, odpisy a amortizací (EBITDA) byl meziročně stabilní, ztráta dosáhla 14,58 milionu korun po loňských 14,43 milionu.
Získání klíčové certifikace a oprávnění pro svůj bezpilotní stroj Primoco oznámilo v polovině března. Certifikace podle standardu NATO znamená, že zatímco dosud musela letadla Primoca podstupovat zdlouhavý certifikační proces při každém prodeji do zahraničí, nyní je mohou státy NATO zařazovat do výzbroje napřímo. Oprávnění udělené Úřadem pro civilní letectví pak povoluje provoz nad oblastí s hustotou zalidnění až 5 000 osob na kilometr čtvereční. Například hustota osídlení Prahy je 2 800 lidí na kilometr čtvereční.
"Proces zařazení středně těžkého bezpilotního letounu do výzbroje armády či výbavy policie, hasičů, záchranářů nebo soukromých firem poskytujících letecké práce obvykle trvá jeden až dva roky. Nejde jen o výběr konfigurace stroje a jeho senzorové výbavy, ale zejména o schvalování národními leteckými úřady. To teď díky všeobecně uznávaným certifikacím, jež ve své třídě držíme jako jediní na světě, prakticky odpadne," vysvětluje význam novinek Ladislav Semetkovský.
Už před týdnem Primoco uvedlo, že pracuje na přestavbě letiště Písek-Krašovice, které mu patří od roku 2019. Teď bourá původní budovy a staví nový hangár s výcvikovým střediskem. S dokončením počítá letos. Zároveň firma informovala, že se přibližuje výstavbě nového výrobního závodu v písecké průmyslové zóně. Plán počítá s rozjezdem stavebních prací příští rok a se spuštěním provozu o dva roky později, aktuálně se připravuje stavební dokumentace.
Výroba jen z evropských součástek
V komentáři pro Investiční web Ladislav Semetkovský připomněl, že původně byl letoun One 150 vyvíjen pro monitoring ropovodů a plynovodů v Rusku. Teď je ale primárně využíván ozbrojenými silami a létá v 15 zemích na 4 kontinentech. Vedle nových certifikací firma zákazníky "láká" i na spolehlivou výrobu, kdy všechny používané komponenty jsou vyráběné buď interně, nebo v EU, a na reálné zkušenosti z válečných konfliktů v Iráku a na Ukrajině. Už teď solidní výrobní kapacita by po dokončení nové haly v Písku měla narůst na asi 300 strojů ročně.
Právě lokální výroba je navíc faktor, který Primocu hraje do karet v současné nejistotě vyvolané americkými cly. "Politika Spojených států, respektive Donalda Trumpa je pro Primoco paradoxně skvělá. Zaprvé nedodáváme a neplánujeme dodávat do USA a zadruhé státy EU jednoznačně hledají dodavatele přímo v Evropské unii," vyzdvihuje Semetkovský.
Evropa je připravená, česká armáda zaspala
Bohužel ne příliš kladně hovoří o přístupu tuzemské armády k segmentu bezpilotního letectví. Ministerstvo obrany podle něj postrádá strategii, armáda má asi dvacet malých letounů od americké firmy AeroVironment a asi deset pilotů dronů. "Po třech letech války na Ukrajině, války dronů, je vybavenost armády asi jako v 18. století," říká v nadsázce s tím, že s nadějí vyhlíží změnu a přístup s maximálním nasazením pro bezpečnost České republiky.
Evropa obecně je nicméně podle šéfa Primoca dobře připravená na širší integraci bezpilotních strojů do civilního i vojenského letectví. "Existuje první rámec a Primoco je první společnost, která s bezpilotním letounem o vzletové hmotnosti 150 kilogramů dosáhla maxima možného. Je potřeba pochopit, že se mění pravidla zažitá posledních padesát let. Přesvědčujete zákazníka, že vrtulník, který léta určité mise, plně nahradíte něčím, kde nejsou zkušenosti, nebo nějaké jsou, ale dosud byly katastrofální, třeba z nějakého vývojového projektu. Samozřejmě se situace bude dále dynamicky vyvíjet, na rozdíl od konzervativního letectví," dodává šéf Primoca.
Zdroj: Primoco UAV