Z české garáže k certifikaci NATO. Letadla Primoco posilují světovou bezpečnost, firma vyhlíží nové zakázky

Společnost Primoco UAV postavila od nuly vlastní stroj, který dnes létá nad čtyřmi kontinenty a pomáhá střežit hranice nebo kritickou energetickou infrastrukturu. A také shromažďuje zásadní zpravodajské informace pro vojenské využití. Teď navíc získal hned dvě certifikace. Jednu pro NATO, která umožňuje jeho jednoduchý vývoz do jakékoli členské země aliance, díky druhé pak smí létat nad hustě zalidněnými oblastmi. Stal se tak prvním bezpilotním letadlem na světě s takovými možnostmi. Už teď má Primoco za sebou silný růst a vyhlíží další.
Když Primoco UAV v první polovině roku 2018 usilovalo o vstup na trh START pražské burzy, byl zájem investorů vlažný. Dokonce tak vlažný, že společnost ve stanoveném cenovém intervalu 250 až 350 korun za akcii nedosáhla ani minimálního požadovaného výnosu 48,9 milionu korun. Už na podzim se ale v Primocu slavilo, investoři v opakovaném IPO koupili přes 252 tisíc akcií po 250 korunách, takže hrubý výnos společnosti dosáhl 63,13 milionu korun a celá firma byla oceněna asi na miliardu korun.
Vlastně se není co divit, že vstup podniku na burzu nebyl úplně hladký. Ačkoli byznys Primoca vypadal velice lákavě - vývoj, výroba a prodej bezpilotních letadel s doletem 2 000 kilometrů a schopností plně automatického vzletu a přistání určených pro monitorování hranic nebo ropovodů a plynovodů -, představovalo IPO pro investory tak trochu kupování zajíce v pytli.
Roky tvrdé dřiny přinesly výsledky
Primoco bylo založeno v roce 2015 a rozjezd firmy byl nákladný. Za roky 2016 a 2017 společnost dohromady vykázala tržby jen asi 1,15 milionu (tržby za samotný rok 2016 byly de facto nulové) a čistou ztrátu 17,38 milionu korun. Jinými slovy, jak sám podnik uváděl v prospektu k IPO, tržby odrážely fázi rozvoje podnikání, kdy v roce 2016 byl nový bezpilotní letoun teprve vyvíjen a testován. "V samém počátku jako dřevěný prototyp v garáži u Plzně," vzpomíná s úsměvem zakladatel a s podílem 50,4 % majoritní akcionář společnosti Ladislav Semetkovský.
Do konce roku 2017 Primoco vyrobilo 40 bezpilotních letounů a do vydání prospektu k IPO na jaře roku 2018 měla společnost podepsané smlouvy na dodávku 14 strojů - pěti do iráckého Kurdistánu, tří pro obchodníka s obrannou a bezpečnostní technikou Omnipol pro následný přeprodej do Malajsie a šesti pro ruskou dceřinou společnost Primoco BPLA.
První čtyři roky na pražské burze z hlediska vývoje ceny akcií Primoca nebyly nijak zajímavé. Titul se většinu času obchodoval v pásmu 240 až 300 Kč, nutno ale dodat, že likviditě nenahrával systém obchodování. Zprvu se na trhu START neobchodovalo kontinuálně, ale ve snaze omezit volatilitu kvůli nižším objemům probíhalo vypořádání nákupních a prodejních objednávek jednou za měsíc, od března 2020 pak v denních aukcích a teprve od září 2023 přešel START ke kontinuálnímu režimu obchodování. Teď už se více než rok akcie společnosti obchodují na hlavním trhu pražské burzy a jsou v bázi indexu PX.
Stabilní zázemí na Písecku
Primoco po vstupu na burzu nezahálelo. Začátkem roku 2019 koupilo letiště Písek-Krašovice, v březnu téhož roku firma vykázala za předchozí rok tržby 27,5 milionu korun za dodaná letadla a na podzim získala licenci na prodej vojenského materiálu.
Na jaře 2021, když už za sebou Primoco mělo výrobu 70 strojů, byla na pražské burze zorganizována sekundární nabídka akcií s cílem získat prostředky na další rozvoj aktivit. Šlo především o rozšíření vlastněného letiště a výrobních kapacit v souvislosti s nárůstem objednávek a financování vývoje nových technologií. Společnost nabízela akcie až za zhruba 236 milionů, od investorů nakonec získala asi 90 milionů.
Zlomový byl rok 2022, kdy Rusko zahájilo invazi na Ukrajinu. Primoco ještě před začátkem této agrese ukončilo aktivity v Rusku kvůli sankcím Evropské unie vylučujícím možnost získat exportní licence pro provoz vlastních letounů. Následné prudké zhoršení bezpečnostních vyhlídek v Evropě i celém světě se ale stalo katalyzátorem růstu poptávky po stroji s označením One 150.
V současnosti bezpilotní letadla One 150, kterých Primoco za deset let vyrobilo asi 200, nacházejí využijí jak v civilním, tak vojenském sektoru a zákazníkům slouží k ochraně hranic a pobřeží, monitoringu ropovodů a plynovodů, kalibraci letištních radiomajáků a pro zpravodajské účely. Letouny jsou využívány na čtyřech kontinentech a důležité úkoly plní mimo jiné ve vzdušném prostoru napadené Ukrajiny.
Světový lídr z českého rybníčku
Primoco se dostalo i do hledáčku společnosti Airbus. V polovině roku 2023 s ní podepsalo, konkrétně s Airbus Defence and Space a její dceřinou Airbus DS Airborne Solutions, memorandum o obchodu, servisu, rozvoji umělé inteligence a pomoci s vojenskou certifikací letounů. Ladislav Semetkovský dokonce prohlásil, že nevylučuje do budoucna prodej podílu v Primocu právě Airbusu.
Podle posledních celoročních čísel společnost předloni hospodařila s tržbami 598 milionů korun a čistým ziskem necelých 190 milionů korun. Čísla za loňský rok se firma chystá představit na konci dubna. I jejich vyznění by mělo být příznivé, za prvních devět měsíců loňského roku Primoco reportovalo meziroční nárůst tržeb o 45 % na 444 milionů korun a nárůst zisku o 4 % na 128,4 milionu korun.
Za prvních devět měsíců loňského roku společnost zákazníkům dodala 24 strojů One 150 a celkem Primoco loni do konce září uzavřelo nové smlouvy na 26 bezpilotních letadel.
Čerstvá certifikace NATO a příprava nové výroby
Primoco neusíná na vavřínech. Nově se pyšní certifikací podle standardu NATO STANAG, která umožňuje vývoz letounů do jakékoli členské země NATO bez nutnosti provádění typových zkoušek pro každý trh zvlášť. To by mu mělo otevřít cestu k novým zákazníkům. Vedle toho Primoco získalo také civilní oprávnění k provozu nad hustě osídlenou městskou zástavbou. Česká společnost tak jako první na světě poskytuje zákazníkům v bezpilotním segmentu úroveň certifikace, na kterou byli dosud zvyklí z oblasti nákupu pilotovaných letadel.
"Získání oprávnění je důkazem naší technologické vyspělosti a schopnosti plnit nejvyšší regulatorní standardy. Díky tomu můžeme přicházet s inovativními bezpilotními řešeními i pro oblasti s velmi hustou zástavbou, nad které většina UAV buď vůbec nesmí, nebo musí složitě žádat o výjimky. Stejné oprávnění nám umožňuje i provoz ve společném vzdušném prostoru s dalšími pilotovanými letouny, což je další přednost našeho řešení," popisuje Ladislav Semetkovský.
Jako příklad toho, co všechno stroje One 150 nejen nad městskou zástavbou dokážou, uvádí schopnost pokrývat ze vzduchu mobilním signálem rozsáhlé oblasti, které třeba v důsledku blackoutu, povodní nebo požárů čelí výpadkům standardní mobilní sítě, nebo ve srovnání s pilotovanými stroji výrazně levněji ověřovat kalibraci letištních naváděcích systémů.
A Primoco se také drží plánů na stavbu nové výrobní haly. V rámci zveřejnění hospodářských výsledků za první tři čtvrtletí loňského roku firma informovala, že kvůli obstrukcím zastupitelstva jedné z obcí blízko letiště Písek-Krašovice nakonec nové výrobní prostory nebudou stát v tomto areálu, ale v blízké průmyslové zóně v katastru města Písek.
"Nový výrobní závod bude stát přímo v Písku, zatímco v areálu letiště v Krašovicích vybudujeme profesionální zázemí pro letový provoz na pozemcích, jež nám patří," vysvětluje Semetkovský. Celkové náklady projektu společnost odhaduje na zhruba 750 milionů korun, asi šestinu z toho již spolkl nákup pozemků.
Letos firma plánuje vyrobit 70 strojů One 150, v horizontu tří až pěti let by pak mohla díky nové písecké hale vyrábět ročně až 250 letadel.
"Odhadujeme, že za loňský rok firma dodala okolo 26 letadel, a nárůst na 70 by tak znamenal více než dvojnásobek. Prodej 70 letadel by podle nás mohl znamenat tržby asi 1,4 miliardy Kč a při EBITDA marži 40 % výsledek EBITDA zhruba 560 milionů Kč," říká analytik Pavel Ryska z J&T Banky, který čeká, že zhruba za měsíc a půl společnost, jejíž akcie od vstupu na pražskou burzu přidávají 230 %, vykáže za loňský rok tržby kolem půl miliardy korun.