Primoco UAV loni prodalo 26 bezpilotních letadel, firma finišuje s přípravami pro novou továrnu
Výrobce bezpilotních letadel Primoco UAV loni vydělal 122,1 milionu korun. Společnost získala největší jednotlivou zakázku ve své historii, šlo o kontrakt na dodávku 24 strojů One 150 za 445 milionů korun. Celkem prodala ještě o dva letouny více. Firma se přibližuje výstavbě nového výrobního závodu v Písku, plán počítá s rozjezdem stavebních prací v roce 2026 a se spuštěním provozu o dva roky později, teď probíhají práce na stavební dokumentaci.
Celkové výnosy podniku loni klesly o čtvrtinu na 471,1 milionu korun. Výsledek EBITDA (zisk před odečtením úroků, daní, odpisů a amortizace) dosáhl 147,2 milionu korun po předloňských 284,7 milionu. Firma stále nečerpá žádné úvěry, ke konci loňského roku na bankovních účtech měla celkem 231 milionů korun. Počet prodaných letounů se meziročně snížil o sedm a počet dodaných o devět.
"Po výrazném růstu v roce 2023 se sice tentokrát tržby ustálily v blízkosti půlmiliardové hranice, nejde však o odraz stagnace poptávky, naopak. S ohledem na bezpečnostní situaci ve světě a stále častější uplatnění v civilním sektoru se zájem o Primoco One 150 významně zvedá. Pohybujeme se však ve vysoce náročném oboru, kde se uzavření jedné transakce od prvotního kontaktu až po dodávku počítá na dva, tři roky. O dodávkách další zhruba stovky strojů nyní vedeme jednání v pokročilé fázi," vysvětlila společnost ve výroční zprávě.
Primoco pracuje i na přestavbě letiště Písek-Krašovice, které mu patří už od roku 2019. Teď na něm bourá původní budovy a staví nový hangár s výcvikovým střediskem. S dokončením počítá letos. Primoco vlastní v průmyslové zóně v Písku a v rámci svého letiště přes 300 tisíc metrů čtverečních pozemků, celkem do nich (včetně staveb) investovalo 125 milionů korun a celkovou hodnotu investice do svého rozvoje odhaduje pro následující tři roky na 500 až 600 milionů korun. Původně v areálu letiště firmy měly stát nové výcvikové středisko i samotná výrobní hala, Primoco ale nedosáhlo nutné změny územního plánu obce Čížová, a tak se nakonec rozhodlo halu postavit o kilometr dále v písecké průmyslové zóně. Po dokončení nového závodu má výrobní kapacita firmy narůst na asi 300 strojů ročně.
Klíčovou událostí poslední doby pro firmu bylo získání vojenské certifikace NATO a civilního oprávnění létat nad hustě zalidněnými oblastmi. Certifikace podle standardu NATO znamená, že zatímco dosud musely stroje Primoca podstupovat zdlouhavý certifikační proces při každém prodeji do zahraničí, teď je mohou státy NATO zařazovat do výzbroje napřímo. Oprávnění udělené Úřadem pro civilní letectví pak povoluje provoz nad oblastí s hustotou zalidnění až 5 000 osob na kilometr čtvereční. Například hustota osídlení Prahy je 2 800 lidí na kilometr čtvereční. Akcie firmy také loni přešly z trhu START pražské burzy na její hlavní trh, což má přispět k rozšíření okruhu akcionářů.
Dále firma loni pro stroj One 150 získala jako první svého druhu na světě schválení bezpilotního provozu od organizace International Association of Oil & Gas Producers sdružující všechny významné zpracovatele a těžaře ropy a zemního plynu z celého světa. Norma stanovuje technické a organizační požadavky na provoz bezpilotních letounů ve prospěch těžařských společností, například pro monitorování produktovodů nebo těžebních polí a plošin.
Primoco věří, že ho čekají úspěšné roky, a to nejen díky vznikajícímu novému zázemí. Jako příležitost k uplatnění svých zkušeností vnímá navyšování investic západních zemí do obrany. Společnost také vyzdvihuje, že sídlí, vyvíjí a vyrábí v Evropě a používá komponenty prakticky výhradně z Evropské unie.
Globální tržby v oblasti bezpilotních letounů podle různých odhadů a kategorizací dosahují 15-20 miliard dolarů ročně a v příštích pěti letech se mají minimálně zdvojnásobit. Primoco pro letošek počítá s uzavřeném kontraktů na desítky strojů a u většiny i s jejich prodejem do konce roku.
Zdroj: Primoco UAV