US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES-0,45 %
NASDAQ-0,30 %
S&P 500-0,25 %
ČEZ+0,08 %
KB+0,38 %
Erste-0,05 %

Knižní lekce o genderových stereotypech a umělé inteligenci

Kde se berou genderové stereotypy? Skupina univerzitních počítačových expertů tvrdí, že mimo jiné v knihách. Na základě analýzy 11 miliard slov z 3,5 tisíce anglicky psaných knih vydaných v letech 1900-2008 došli k závěru, že přídavná jména používaná k charakteristice ženských postav v literatuře souvisejí nejčastěji se vzhledem, zatímco adjektiva používaná k popisu mužských postav se vztahují především k jejich povaze.

Redakce IW
Redakce IW
18. 4. 2020 | 18:08
Technologie

Analýza zjistila, že dvěma vůbec nejfrekventovanějšími přídavnými jmény užívanými k popisu ženských postav jsou "beautiful" (krásná, nádherná) a "sexy". U mužských postav jsou to naproti tomu adjektiva "righteous" (poctivý), "rational" (rozumný) a "courageous" (odvážný).

Nejfrekventovanější adjektiva užívaná k popisu postav

Zajímavým závěrem, k němuž analýza vedená Isabelle Augensteinovou z Kodaňské univerzity dospěla, je rovněž fakt, že výrazy s negativním významem spojené se vzhledem se u ženských postav vyskytují dvakrát častěji než u postav mužských.

"Některé z analyzovaných knih sice byly vydány už před 120 lety, řada z nich je ovšem dodnes čtená. A výsledky našeho výzkumu ukazují možný zdroj některých genderových stereotypů," říká Augensteinová.

"Počítačová analýza umožňuje díky obrovské výpočetní kapacitě odhalit i to, co jinak zůstává nepovšimnuto. Jinými slovy, když lidé čtou knihy, sledují filmy nebo poslouchají hudbu, podvědomě přebírají vzorce, které jsou jim těmito díly předkládány," vysvětluje.

Zdroj: World Economic Forum

GenderInformační technologieKnihy a literaturaTechnologieŽeny
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

S&P 500: Největší firmy táhnou trh nahoru. A vám to vadí?!

S&P 500: Největší firmy táhnou trh nahoru. A vám to vadí?!

8. 8.-Andrej Rády
Americké akcie