Aktivističtí investoři jdou do světa, na americkém trhu jim začíná být těsno

Aktivismus je v současnosti oblíbenou strategií. Carl Icahn nebo Bill Ackman ale budou možná brzy potřebovat tlumočníka. Přední aktivističtí investoři, kteří nakupují pozice ve společnostech a volají po změnách v nich, jež by měly vést ke zvýšení cen akcií, se začínají po svých cílech rozhlížet i jinde ve světě, nejen v USA.
Aktivisticky zaměřené fondy zaznamenaly v posledních pěti letech velký příliv aktiv pod správou. Rostoucí popularita ale s sebou nese soutěžení mezi portfoliomanažery při výběru cílů aktivistických kampaní.
Tržní nával
Na americkém trhu, kde je aktivismus akceptovanou součástí investičního ekosystému, se všichni tito investoři pohybují na stále stejné scéně, což znamená, že si vybírají identické cíle. Trend poslední doby popisuje Chris Young z Credit Suisse. "Neženou se za jednou firmou jako smečka, spíše jde o náhodu. Na americkém trhu už je tak trochu přeplněno," tvrdí analytik.
Příkladem je společnost Mondelez, výrobce sušenek Oreo. Ackman nedávno zveřejnil velkou pozici ve firmě, čímž se přidal k aktivistovi Nelsonu Peltzovi. Také Bank of New York Mellon náhle odhalila, že je pod tlakem hned dvou aktivistických fondů, po změně jejího vedení volaly jak Peltzův Trian Fund Management, tak aktivistický fond Marcato Capital Management.
Jedním z řešení pro aktivisty hledající jedinečné cíle je začít se pídit po nových příležitostech v zahraničí. Podle všeho k tomu již dochází. Počet mezinárodních aktivistických kampaní roste od roku 2010. V roce 2015 zatím aktivističtí investoři zacílili na zahraniční společnosti 31krát. Jde o rekordní rok, protože, jak naznačují data Activist Insight, loni k tomu došlo jen 17krát.
Cíli se kromě společností listovaných na Bermudách a v Kanadě stalo i množství evropských a asijských firem.
- Hedgeový fond Johna Paulsona se pokoušel získat farmaceutický Mylan.
- Nelson Peltz začal tlačit britský Pentair k akvizicím konkurentů.
- ValueAct Capital Jeffreyho Ubbena investoval do společnosti Rolls-Royce a setkal se s jejím šéfem Warrenem Eastem.
- Dan Loeb vede kampaně v Japonsku, nedávno oznámil novou investici do Suzuki.
- Elliott Management letos sváděla boj s rodinnou dynastií stojící za Samsungem.
Doma je doma
Aktivismus mimo rodnou zem znamená pro Američany řadu překážek. Ať už to je jazyková bariéra, nebo kulturní rozdíly a odlišnosti v akcionářské struktuře.
Liší se zejména firemní kultura. V USA není ničím neobvyklým přihlížet tomu, kterak aktivista skupuje akcie cílové společnosti a tlačí ji ke zpětným odkupům. V jiných regionech je tato strategie spíše okrajová. Ben Laidler, akciový stratég z HSBC, poukazuje na skutečnost, že například v Evropě bývají častější praxí než v USA výplaty vyšších dividend.
Dalším důvodem, proč se aktivisté drží zpátky, jsou makroekonomické otázky. Mnozí z nich vnímají sice Evropu jako region bohatý na cíle kampaní, dosud je ale odrazovala krize eurozóny. Až se v ekonomice Evropy nastartuje robustnější oživení, zavítá jich na starý kontinent jistě více. "Evropu vnímám jako další destinaci s významným růstem," tvrdí aktivistický poradce Steve Wolosky, partner právnické firmy Olshan Frome Wolosky. Olshan zatím letos pracovala na více než 50 kampaních.
Jiná pravidla hry
Co funguje v USA, nemusí nutně fungovat ve Spojeném království, Austrálii nebo Japonsku. Američtí aktivisté si budou muset nejspíše zvyknout na to, že mimo USA musejí pracovat s managementy firem na změně strategie neveřejně, v zákulisí.
Podle Chrise Younga z Credit Suisse je pro světové firmy strašák aktivismu nyní mnohem živější než v minulosti. "Managementy v Japonsku, Jižní Koreji, Hongkongu a Austrálii se v současnosti mnohem více zajímají o aktivismus, jeho protagonisty a způsob, jakým by mohl začít měnit jejich domácí trhy," vysvětluje.
Zdroj: Business Insider
Aktuality
