Airbus na aerosalonu potvrdil nadvládu nad Boeingem

Airbus na pařížském aerosalonu potvrdil svou pozici jedničky na světovém trhu. Oznámil nové objednávky za skoro 10 miliard dolarů. Konkurenční Boeing naopak své aktivity na veletrhu omezil kvůli tragické nehodě letounu Air India, ke které došlo minulý týden.
Evropský výrobce letadel získal objednávku až na 77 nákladních a osobních letadel od saúdskoarabské leasingové společnosti AviLease. Mezi další odběratele budou patřit i nově vznikající aerolinky Riyadh Air a polská společnost LOT.
Boeing pomalu ztrácí pozici nejen kvůli nehodám letadel, ale také problémům s výrobou. Poslední havárii Boeingu 787-8 společnosti Air India směřujícího do Londýna z Ahmedabádu přežil pouze jeden z 242 lidí na palubě.
Airbus má aktuálně 40% podíl na trhu dopravních letadel, Boeing má 36 %. Menší část trhu připadá na společnosti Embraer (7 %) a Bombardier (5 %).
Střední versus velká dopravní letadla
Airbus dominuje trhu středních dopravních letadel, a to především díky modelu A320. Na poli těch velkých má stále navrch Boeing. Celou situaci dobře ilustrují statistiky objednávek. Zatímco Airbus jich má 8 726, Boeing jich eviduje 5 643. To dokazuje, že problém s pověstí Boeingu pokračuje. Složená roční míra růstu (CAGR) celého sektoru by měla podle analytiků do roku 2034 být 3,50 %.
Mít vlastní letadlo nebo vrtulník
Zajímavou oblastí je také sektor privátního letectví, u kterého se očekává do roku 2034 CAGR 6,7 %. Dlouhodobým lídrem na trhu je společnost Gulfstream, která spadá pod General Dynamics. Gulfstream představuje takový rolls-royce mezi ultra-long-range bizjety. Dominuje hlavně díky modelům G700 a G800. Poptávku po těchto letadlech ženou vzhůru především majetní lidé, fondy, firmy, zdravotní složky nebo vlády. Mezi konkurenty patří Bombardier Global 7500/8000 či Dassault Falcon 10X.
V sektoru komerčních vrtulníků se očekává růst velikosti trhu do roku 2033 o 5,6 % za rok (CAGR). Dominantním výrobcem je Airbus, jehož modely jsou hojně využívané policií, záchrannou službou, VIP či armádami.
Válka ve vzduchu
Vzhledem k aktuálnímu napětí ve světě jsou v centru pozornosti vojenská letadla. Globální výdaje na obranu dosáhly loni 2 718 miliard USD, což představuje nárůst o 9,4 % v reálných hodnotách oproti roku 2023 a nejstrmější meziroční nárůst od konce studené války. Nejvíce se na tom podílela Evropa, jejíž výdaje vzrostly o 17 % na 693 miliard USD.
Globálním lídrem v této oblasti je společnost Lockheed Martin, která vyrábí nejpokročilejší vojenské letouny, jako je například stíhačka F-35. Celosvětově se růst tohoto odvětví do roku 2034 odhaduje na 4,66 % CAGR.
Je libo dron?
Novým a velice zajímavým sektorem, který by měl vykazovat velice výrazný růst, je Urban Air Mobility. Například u osobních dronů by měla dosáhnout CAGR 29,1 % do roku 2033. Je to i velice zajímavá, ale zároveň riziková investiční příležitost. Většina společností je totiž na úrovni startupů. Průkopníkem v této oblasti je uznávaná čínská společnost EHang.