Proč by centrální bankéři a investoři měli poslouchat Spotify?

Účastníci trhu by měli poslouchat Spotify, respektive být otevření informacím, jež jim tato platforma na streamování hudby může poskytnout. Proč, nad tím se zamýšlí hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.
Nedávný výzkum ukázal, že seznamy poslouchaných skladeb obsahují informace o náladě posluchačů. Tedy shodou okolností lidí, kteří, ať se na to podíváme jakkoli, tvoří ekonomiku.
Idea je jednoduchá – každá skladba vyvolává emoce (a sama je z pozice interpreta i skladatele zahrnuje), jež lze odvodit z tempa, energie, hlasitosti nebo textu. Nejjednodušší analýza dělí skladby na pozitivní a negativní, komplexnější pak na radostné, smutné, rozhněvané, strachuplné, znechucené, překvapivé, vyvolávající důvěru či očekávání a tak dále.
Autoři výzkumu pak ukázali, že analýza sentimentu podle Spotify dokáže v případě amerických akciových indexů poskytovat nákupní a prodejní signály minimálně stejně dobře (pro Nasdaq Composite), nebo dokonce lépe (pro S&P 500 a Dow) než známý a trhem sledovaný index spotřebitelské důvěry Michiganské univerzity.
Mimochodem, v Česku v době, kdy vrcholila Eurovize, na prvních třech místech trůnily skladby One Kiss, Friends a Lie to me. V tomto pořadí. O náladě a psychologickém profilů Čechů to možná ledacos napovídá.
Zdroj: Česká spořitelna