Tabletová revoluce?

Zvěsti, že by Microsoft mohl vyrobit vlastní tablet, byly pravdivé. Microsoft před týdnem představil svůj model Surface, který může směle konkurovat iPadu. Zatímco operační systém Windows 8 byl určen především pro tablety a notebooky s dotykovým ovládáním, Surface nabídne užší propojení svého softwaru a hardwaru. A to je ze strany Microsoftu zcela nová strategie.
Aniž bych zabíhal do technických detailů, vzhled a váha tabletu Surface jsou podobné jako u iPadu. Navíc ovšem tablet od Microsoftu má USB vstup, nabízí možnost připojení externího displeje a magnetické klávesnice, která displej zároveň chrání. Bude k mání ve dvou provedeních – první bude mít nižší spotřebu elektřiny, ale i omezený výkon, a poběží na systému Windows RT (Windows 8 kompatibilní s platformou a čipy ARM).
Druhá verze nazvaná Surface Pro sice spotřebuje více energie, ovšem je výkonnější (Windows 8 s architekturou x86 od Intelu). Levnější model bude cenově srovnatelný s iPadem, cena dražšího se bude blížit novým ultrabookům.
Bude Surface drahý?
I když se na tablet těším, bojím se dvou věcí. První z nich je cena. I když verze ARM bude srovnatelná s iPadem, nenabídne stejné vlastnosti jako klasické laptopy. Nižší řada tabletu s Windows RT (ARM) nezvládne běžně používané desktopové aplikace, což znamená, že je třeba vytvořit nové programy a aplikace.
U verze x86 zvané Pro to nebude problém, protože jde v podstatě o typický ultrabook. Bude však citelně dražší než iPad a nejspíše bude stát více než 1 000 dolarů. Stručně řečeno, model Windows RT se bude více podobat iPadu a méně výkonnému stroji.
Zadruhé mě trápí, že Microsoft riskuje ztrátu své armády výrobců tím, že upřednostňuje vlastní hardware. Přestože kompatibilita hardwaru a softwaru je pro firmu a vlastě i koncové zákazníky přínosná, je potřeba připomenout rčení "nekousej ruku, která tě krmí". Microsoft tímto propojením sice získá zřetelnou výhodu a skrze prodej tabletů pokryje část nákladů spojených s Windows, ovšem ostatní výrobci tyto výhody mít nebudou. Aby Microsoft zmírnil konkurenční napětí se svými výrobci, ustoupil a na trh uvede tablet x86 o tři měsíce později. Navíc bude obě verze tabletu Surface nabízet jen prostřednictvím svého on-line obchodu a hypermarketů.
Surface se mi hodně zalíbil, ale klíčová otázka zůstává stále stejná: Jak rychle si spotřebitelé zvyknou na Windows 8, který půjde na podzim na trh? Rozhodně si nemyslím, že bude mít nový tablet zásadní vliv na snižování konta Applu. Fanouškovská základna Applu je totiž věrná a etablovaná. Pro iPad ovšem bude nový tablet od Microsoftu mnohem větším konkurentem než dražší tablety s Androidem.
Věřím, že vstup na trh s tablety bude pro Microsoft přínosem. A ať už se Windows 8 dočká uznání, nebo ne, zatím je v ceně akcie započtena pouze malá část potenciálu, který trh s tablety skrývá. Proto by měl jakýkoli úspěch ve válce na trhu s tablety akcie Microsoftu podpořit. A těžit z toho budou i zákazníci, protože technologie půjde kupředu, stejně jako výkon všech zařízení. V důsledku na tom tedy vydělá jak Microsoft, tak jeho koncoví uživatelé.
Zdroj: Saxo Bank