US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,79 %
NASDAQ+1,15 %
DOW JONES+1,01 %
PX+0,74 %
ČEZ+0,31 %
NVIDIA+2,21 %

Investorská ponaučení z mediálních titulků

Mohou titulky ve finančních médiích pomoci při rozhodování o investicích? Jejich slepé následování jistě smysl nemá, investoři je ale mohou vnímat jako ukazatel nálady na trhu. A někdy mohou nabídnout opravdu šťavnatou lekci.

Redakce IW
Redakce IW
25. 7. 2019 | 12:00
Média

Hned první titulek ukazuje, jak se analytici mýlí ve svých předpovědích. Propad výnosů 10letých státních dluhopisů USA překvapil prakticky všechny, protože nikdo z 69 ekonomů oslovených listem Wall Street Journal nepředpokládal, že by mohly klesnout pod 2 % (průměrná předpověď byla okolo 3 %).

Investování je zkrátka obor, v němž dochází k situacím, které nikdo nečeká. Výnosy začátkem července klesly pod 2 %.

Z dalšího titulku se investor může naučit více než z jakékoli knihy o financích. Řešení toho, že se z hloupých sousedů díky investování stávají boháči, skutečně nevede ke skvělým výsledkům. Kdo to pochopí a řídí se tím, má v kapse jedno dílčí vítězství.

A co se týče bohatnutí, podobné titulky, jako je ten níže, se často objevovaly v době, kdy se bitcoin na začátku roku 2018 blížil k maximu. Je to jeden z ukázkových příkladů, kdy jsou titulky v médiích indikátorem obratu trendu, protože na trhu již tou dobou vlastně nic moc není, jak by mělo.

Další titulek je z podobného soudku, ale investiční rozhodnutí slavné herečky jako kontrariánský indikátor nezafungovalo. Akcie od března 2013 (i s výkyvy na začátku a konci roku 2018 nebo v letech 2015-2016), posílily o zhruba 90 % (bez dividend).

Další příklad upozorňuje na kombinaci dvou medvědích signálů - takzvaného znamení Hindenburg a syndromu Titanic. Na první pohled je to katastrofa, navíc doprovázená správným obrázkem. Ale nic se tehdy vlastně nestalo.

Další titulek je spíše ponaučením o tom, jak se lidé stavějí k riziku. To, že zájem o pojištění majetku vzroste po přírodních katastrofách, je fakt. Pojišťovat se po katastrofě má ale stejný význam jako se zajišťovat pro případ propadů na trzích, když je již medvědí trend v plném proudu.

A na závěr něco z hlubší historie. Titulek hlásá, že bankéři zastavili krach na trhu, což patrně byla pravda, protože po prvních dnech kolapsu v říjnu 1929 se trhy skutečně vzpamatovaly. Jenže pád po pár dnech pokračoval, bankéři již neměli na další záchranu peníze (nebo vůli), a tak z toho nakonec byl sešup o 80 %.

Titulky v médiích mohou často lhát, i když zdaleka ne (vždy) záměrně. Ponaučením pro všechny by mělo být to, že o zprávy v médiích se samozřejmě zajímají mnozí investoři, trh jako celek je ale umí spolehlivě ignorovat.

Zdroj: A Wealth of Common Sense

Americké státní dluhopisyChyby v investováníMédiaPonaučení pro investoryPsychologieSvětové akcie
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

20. 10.-Andrej Rády
Akciový trh