Stabilita akciového portfolia: Akcie potravinářských gigantů!

Velké potravinářské, nápojové a tabákové firmy mají jedno společné – i v době krize mají vysoké zisky a podnikají v necyklickém odvětví spotřebního zboží. Lidé se bez ohledu na svou finanční situaci bez jejich produktů zkrátka neobejdou. A právě téměř konstantní poptávka je pozitivním atributem, na který investoři v době nejistoty a ekonomické krize slyší.
"Světový trh potravin je takovou malou globální vesnicí. Od Petrohradu přes New York až po Mombassu si lidé oblíbili stejná jídla a pijí stejné nápoje," říká Jan Barta, člen představenstva ČSOB Asset Management. "V akciovém koši našeho fondu zaměřeného na potraviny a nápoje je 30 značek výrazně se podílejících na světovém trhu potravin a nápojů. Jejich cenné papíry někteří investoři dokonce považují za rodinné stříbro portfolií. Mnozí se totiž již stačili přesvědčit, že jsou to výnosové držáky."
Velcí světoví giganti jako Nestlé, Unilever a další se stávají většími a mocnějšími. "Jelikož tito giganti vlastní desítky i stovky různých značek a produktů, je jejich portfolio dostatečně diverzifikováno, což zajišťuje stabilní tržby a ziskovost," upřesňuje Aleš Prandstetter, investiční stratég ČSOB AM. "Ziskovost firem je skutečně impozantní. Podle agentury Bloomberg dosahují hrubé marže firem zahrnutých v sektorovém indexu S&P Food & Beverage zhruba 50 %, výnosnost aktiv pak velmi slušných 12 %. Ziskové polštáře, a tedy i bezpečnost pro investora, jsou tedy více než dostatečné i pro špatné časy."
Jedním z důvodů dobré stability potravinářských gigantů je jejich technologický náskok. "S jejich náklady na výzkum a rozvoj mohou mnohé státy jen těžko soupeřit," vysvětluje Jan Barta.
Zdroj: ČSOB