Konec doby Googlové? Na které akcie vsadit v době internetového převratu

Něco se děje. Lidé méně vyhledávají, a to poprvé v historii internetu. Ukázala to čísla z září, kdy lidé meziročně vyhledávali na internetových vyhledávačích o 4 % méně. V posledních dvou letech se přitom růst počtu vyhledávacích dotazů zvyšoval pravidelně zhruba 10% tempem. Uvedla to mimo jiné společnost Macquarie Securities, která trh sleduje od roku 2006.
Odborníci na internetový byznys podobný vývoj již nějakou dobu předpokládali. Lidé se totiž z internetových stránek stále častěji přesouvají do mobilních aplikací. Jejich popularitu předpověděl mimo jiné i guru Steve Jobs před více než dvěma roky. "Lidé milují aplikace, kde nemusejí nic vyhledávat. Mají aplikace jako třeba Yelp."
Yahoo!
Špatná zpráva pro Yahoo!, které má na vyhledávání postavenou velkou část byznysu. Výsledky za třetí kvartál 2012 sice v tomto směru překvapily, sama šéfka firmy Mayerová ale jasně dala najevo, že budoucnost je v mobilech.
Microsoft
Nic moc situace ani pro Microsoft, který v posledních letech utratil miliardy dolarů za to, aby dohnal Google, ovšem v oblasti, která má nejspíš to nejlepší za sebou.
Apple
Výborná situace pro Apple, který je již léta průkopníkem v oblasti mobilních zařízení i aplikací. Nejnověji spoléhá na iPad Mini a iPhone 5. Vyhledávání není jeho byznys.
Google má velký náskok a případný obrat trendu ve vyhledávání na internetu nemusí být pro něj žádná katastrofa. Má totiž svůj vlastní mobilní operační systém Android, takže má platformu, díky níž může pochytat zákazníky, kteří se z vyhledávače přesunou do prostředí mobilních aplikací. Navíc má portfolio služeb (YouTube, Google+), které by měly i v budoucnu zajistit oblíbenost firmy a přísun tržeb.
Stále populárnější sociální síť by měla těžit z toho, že nabízí obsah od svých uživatelů, který se běžně neobjevuje ve výsledcích vyhledávání.
Velká neznámá. Vyhledávání nebylo nikdy v centru jeho pozornosti, teď řeší reklamu v mobilech, skrze kterou mu utíká velká porce tržeb. Ve třetím kvartálu ale investory příjemně překvapil.
Amazon, Yelp, eBay a další
Firmy, které na internetu umějí zabalit komerční nabídku do atraktivního hávu, s vlastním vyhledávacím systémem, to všechno v aplikacích pro mobily a tablety - to by na první pohled mělo fungovat.
Zdroj: Business Insider
Aktuality
