Hybridní auta jako dočasný návrat do budoucnosti

Spotřebitelé si v posledních letech oblíbili hybridní elektromobily kvůli nižším nákladům a možnému delšímu dojezdu, než jakého jsou schopné výhradně elektrické vozy. Poptávka po hybridech by ale mohla začít ochabovat s tím, jak se budou zlepšovat technologie baterií. Výrobci automobilů, státy i investoři sázející na rozvoj energetiky by proto měli zpozornět.
Hybrid byl kdysi budoucnost. Kombinace benzínu a elektřiny nahrazující burácející motory klidnějším zvukem byla novinkou a nejčistší variantou automobilového pohonu ve světě, který hledal způsoby, jak se zbavit fosilních paliv. To platilo do doby, než se rozšířily "čistě bateriové" elektromobily, po jejich nástupu se hybridní pohon stal zastaralým. Působil jako polovičaté opatření pro polovičaté ekology. Hybridní pohony jako kdyby mířily na smetiště dějin a majitelé těchto aut byli terčem posměchu.
Střih, jsme v roce 2024 a budoucnost je opět hybridní. Naléhavá potřeba snížit emise oxidu uhličitého v kombinaci s vysokou inflací navádí spotřebitele zpět do náruče výrobců hybridních elektromobilů. Podle údajů Goldman Sachs spotřebitel, který se vzdá vozidla se spalovacím motorem kvůli něčemu ekologičtějšímu, zaplatí o 4 100 USD více za čistě bateriový vůz a jen o 1 800 USD více za hybridní elektromobil. Elektromobil přitom ušetří dostatek energie na to, aby se tyto dodatečné náklady (v porovnání s vlastnictvím vozidla se spalovacím motorem) vyrovnaly za 3,6 roku, u plně bateriového vozidla by to trvalo 5,1 roku.
Majitelé hybridních vozidel, která využívají benzín při vyšších rychlostech, se také nemusejí obávat "dojezdové úzkosti", tedy strachu z vyčerpání energie, když není v dohledu žádná nabíjecí stanice.
Díky opětovnému nárůstu obliby hybridních vozů dosáhly japonské automobilky Toyota a Honda historicky nejziskovějšího roku. Spolu s několika korejskými výrobci sázejí na hybridní technologie již desítky let. Jde o přirozený důsledek energetického mixu zemí, které jsou více závislé na zemním plynu a tepelné energii než Evropa a USA.
Ale pozor, ti, kteří se snaží napodobit jejich úspěch, pomyslný vlak již nechytí. Vývoj technologie baterií, která tvoří většinu nákladů na bateriové elektromobily, se do roku 2030 zrychlí a výrazně sníží cenu bateriových elektromobilů oproti vozům se spalovacími motory. Tím se zkrátí doba návratnosti, čímž se elektromobily stanou atraktivnějšími než hybridy. V době, kdy opozdilci doženou technologické zpoždění, již hybrid budoucností opět nebude. Proto se i automobilky, které těží z vlny obliby hybridů, přeorientovávají na technologii baterií. A k ní by měli upřít pozornost také investoři.
Zdroj: Fidelity International