US MARKETZavírá za: 2 h 0 m
DOW JONES-0,64 %
NASDAQ+1,61 %
S&P 500+0,72 %
META+2,60 %
TSLA+6,75 %
AAPL+1,02 %

IPO nejen jako cesta k penězům, ale i dálnice k mediální slávě

Vstup společnosti na burzu není jen způsobem, jak si zajistit prostředky na financování zamýšleného rozvoje či snížení zadlužení, případně na "odchodné" pro zakladatele firmy. Společnosti si upsáním akcií na veřejném trhu zajišťují i významnou publicitu, která odpovídá hodnotě mediálního prostoru v řádech jednotek až desítek milionů korun. Vyplývá to z analýzy mediální publicity spojené s IPO společnosti Kofola ČeskoSlovensko, jež vstoupila na Burzu cenných papírů Praha v prosinci 2015.

Hodnota mediálního prostoru výstupů v českých on-line, tištěných a audiovizuálních médiích, jež byly tematicky spojeny se vstupem společnosti Kofola ČeskoSlovensko na pražský akciový trh, je pro období květen až prosinec 2015 podle Jiřího Kovaříka, ředitele externí komunikace BCPP, odhadována na 13 milionů korun. Takovou částku by společnost musela vložit do nákupu inzerce v médiích, pokud by si tento prostor chtěla zajistit pro vlastní prezentaci.

Navíc je velice pravděpodobné, že některé pozice v médiích by si společnost koupit nemohla, protože výstupy byly publikovány na titulních stranách deníků či v televizních reportážích.

"IPO společnosti Kofola potvrdilo skutečnost, že proces primární nabídky akcií je spojen se značnou pozorností médií a každá firma získává jako vedlejší produkt IPO i významný mediální prostor," říká Vladimír Bystrov, partner PR agentury Bison & Rose. Podle něj platí, že čím méně je společnost mezi spotřebiteli známá, tím výraznější je nárůst její publicity. "To se v minulosti potvrdilo například při IPO společnosti Pegas Nonwovens," doplňuje Bystrov.

Celkový počet mediálních výstupů Kofoly ČeskoSlovensko, včetně výstupů nad rámec IPO, se v období květen až prosinec 2015 ve srovnání se stejným obdobím roku 2014 navýšil téměř o 100 % ze 708 na 1 409. Počet výstupů, v rámci kterých byl název firmy uveden v titulku, vzrostl ve sledovaném období ze 133 na 401, tedy na trojnásobek.

"Pozitivní vliv listingu na burze na mediální profil emitenta a jeho viditelnost a prestiž je nesporný. To může hrát roli nejen při jednání s obchodními partnery, bankami a podobně, ale pro společnosti orientované na koncového zákazníka to může být i podstatná marketingová výhoda. V zahraničí dokonce občas dochází k situacím, kdy zvýšení veřejného povědomí o společnosti a její prestiže je jedním z hlavních důvodů uvedení akcií na burzu," říká Antonín Piskáček, manažer útvaru Corporate Finance České spořitelny, který byl zodpovědný za IPO Kofoly ČeskoSlovensko.

Zdroj: BCPP

Akcie ČRKofola ČeskoSlovenskoMédiaPražská burzaPrimární úpis akcií (IPO)
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika