US MARKETOtevírá za: 0 h 48 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

5 akcií, které musíte koupit. Jen počkejte na lepší ceny

Někdy může být i nákup akcií velice dobré společnosti špatnou investicí, a sice tehdy, když jde o obchod za přemrštěnou cenu. Na trzích je nyní dostatek firem, které mohou být v dlouhodobém horizontu zajímavou a výdělečnou investicí, ale více než kdy jindy je u nich potřeba trpělivě počkat na správný okamžik.

"Trh, podobně jako Bůh, pomáhá těm, kteří si pomohou sami. Ale na rozdíl od Boha trh neodpouští těm, kdo nevědí, co dělají. Pokud investor koupí akcie skvělé společnosti za příliš vysokou cenu, může tím prakticky vymazat pozitivní efekt dobrých obchodních výsledků v následujících desetiletích," řekl již v roce 1982 Warren Buffett. A platí to dodnes. Ocenění je zkrátka stále důležité.

Zde je pět akcií firem, které jsou aktuálně nadhodnocené, ale které zároveň mají na trhu takové postavení, že by měly (i) v budoucnu mít solidní konkurenční výhodu.

3M

Společnost 3M má za sebou pozoruhodnou historii vyplácení kapitálu investorům, dividendu vyplácí bez přerušení již 99 let. Vysoký podíl spotřebního rychloobrátkového zboží, které tvoří asi 50 % portfolia firmy, umožňuje společnosti držet si zdravou ziskovost. Základ tvoří čtyři hlavní oblasti - brusiva, lepidla, filtry a obklady. Mezi další nezanedbatelná aktiva společnosti patří patenty a siná značka, a také neopomenutelná konkurenční výhoda na straně nákladů.

To vše pomáhá společnosti dosahovat atraktivní návratnosti investovaného kapitálu, a to přesto, že jde především o jednorázové produkty přímé spotřeby, které mají charakter komodit. Pokročilý výzkum a výtečná kvalita výrobků podporují sílu značky, což hraje ve prospěch firmy v dlouhodobém horizontu.

Costco

Společnost nabízí investorům velice dobré vyhlídky v defenzivním sektoru maloobchodu díky svému obchodnímu modelu a silné zákaznické základně. Zhruba 75 % provozních zisků společnost získává z členských příspěvků, přičemž ani zvýšení členských poplatků se na počtu nových a stávajících klientů negativně neodráží. Společnost se rovněž odlišuje svou cenovou strategií. Například potraviny a pohonné hmoty prodává se ztrátou, aby přilákala zákazníky, a tím si dokáže zachovat svůj podíl na trhu a bojovat s konkurencí nových silných on-line prodejců, jako je například Amazon.

Masivní objemy prodeje a rychlá obrátkovost zásob vedou k mimořádně vysoké produktivitě, což pomáhá kompenzovat nízké marže. Cenová výhoda na straně firmy podporuje sílu značky a kombinace těchto vzájemně se podporujících konkurenčních výhod vede k velké ekonomické síle.

Intel

Intel je největší výrobce polovodičů na světě a má asi čtyřpětinový podíl na trhu mikroprocesorů. Firma si udržuje postavení na trhu díky velkým investicím do výzkumu a vývoje. Rozpočet Intelu na tyto činnosti se v posledních dvou letech pohybuje kolem 11,4 miliardy dolarů ročně a tento trend by měl pokračovat.

Přednosti společnosti spočívají v dobré nákladové struktuře. A jelikož je výroba procesorů nákladná, vyžaduje metodické plánování a udržování výdajů na rozumné úrovni. Intelu se to daří díky investicím do nejmodernějších technologií a zařízení. To napomáhá udržování solidní poptávky na trhu, firma klade důraz na dobře diferencované portfolio produktů, které je schopna prodávat s vysokými maržemi.

Johnson & Johnson

Firma zaujímá vedoucí postavení v sektoru zdravotní péče. Zdravotnická zařízení zajišťují asi třetinu tržeb a farmaceutický průmysl generuje asi 40 % příjmů. Přímo prodávané léky, včetně dobře oceněných značek, dotvářejí rovnováhu portfolia. Firma má různorodou příjmovou základnu, progresivní výzkum a velmi dobré cash flow, což dohromady vytváří podmínky pro další rozvoj. Zdravé cash flow umožňuje společnosti v posledních 50 letech navyšovat dividendu a mělo by i nadále.

Diverzifikované zdroje příjmů pomohly společnosti zvládnout ztráty způsobené vypršením patentů. Patenty, které firmě končí v nejbližší době, se týkají složitě vyráběných léků, což by mělo částečně bránit masové produkci generických léčiv ze strany konkurence.

McCormick

Tato firma je 4krát větší než její největší konkurent na trhu s kořením a drží si 20% podíl na globálním trhu o celkovém objemu 10 miliard dolarů za rok. Jde o velice dobrého partnera pro maloobchodníky, vedoucí postavení má ale také v segmentu soukromých značek. Své vedoucí postavení i přes snahu ostatních výrobců přesvědčivě udržuje a využívá je ve svůj prospěch.

Kromě toho firma disponuje dostatečnými zdroji na investice do nových produktů, ročně na výzkum a vývoj směřuje 7 % jejích tržeb, tedy asi 300 milionů dolarů. To firmě pomáhá v utužování vztahů s maloobchodními prodejci a k udržování konkurenční výhody.


Ať už je to s doporučováním jednotlivých titulů jakkoli, sám Warren Buffett stále opakuje, že investovat by se mělo do zavedených velkých společností s dobrým příběhem a konkurenční výhodou. Uvedené společnosti těmto kritériím velice dobře vyhovují, posoudit jejich vhodnost pro konkrétní investiční portfolio je ale na konkrétním investorovi.

Zdroj: Morningstar

3MAkciové tipyIntelInvestiční doporučeníJohnson & Johnson
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa