Názorná troška objevování Ameriky na akciovém trhu

Na začátku září se americký akciový trh zarazil a spadl z opakovaně vylepšeného historického maxima. Pro ty, kdo na trhu nejsou úplnými nováčky, by to nemělo být velké překvapení.
O tom, že akciovou rally, která začala na minimech 23. března, táhly především technologické tituly, toho již bylo napsáno dost a dost. Ne náhodou vylepšil historická maxima nejprve index Nasdaq Composite, nikoli S&P 500. A protože největší technologické společnosti na americkém akciovém trhu jsou také největší vůbec, není snadné odhalit, že růst trvající přes pět měsíců táhne relativně úzká skupina akcií.
Výmluvně to dokumentuje graf poměru indexů S&P 500 Equal Weight, ve kterém mají všechny tituly shodnou váhu, a indexu S&P 500, kde jsou jednotlivým akciím váhy připsány podle tržní kapitalizace té které společnosti. Ten se po odrazu trhu ode dna začal prudce snižovat (akcie menších společností v indexu S&P 500 podávaly horší výkon než největší tituly) a po prudkém růstu zkraje léta (dočasný přesun zájmu investorů k akciím, které byly koronavirovou krizí nejvíce zasaženy) opět klesl.
Situace, kdy uvedený poměr obou indexů klesá na nová minima, je typická pro vrcholy býčích trendů. Ceny akcií jako celku pokračují v růstu, ovšem šíře záběru rally se zmenšuje. Pro býky na americkém akciovém trhu tedy současný vývoj není zrovna slibný. Lze sice předpokládat, že se poměr postupně bude vracet na vyšší (a běžnější) úrovně, vzhledem k vysokým valuacím (nejen) technologických titulů se ale také dá čekat, že poměr nebude klesat díky zrychlení mimo segment největších tržních vah, ale spíše jako důsledek zpomalení právě dosud nejvíce vyhledávaných akcií.
A pokud by to pro akciové optimisty nebylo ještě dost kyselé čtení, je tady ještě další technická analýza, dlouhodobé grafy a Dowova teorie. Žádný býčí trend v USA není tak docela potvrzen, když vedle indexu Dow Jones Industrial Average nestanovuje nová maxima také jeho kolega se zaměřením na sektor dopravy.
Pomineme-li to, že DJIA ještě nevylepšil předkoronavirový rekord a vytváří na dlouhodobém grafu dvojitý vrchol (medvědí signál), stojí za pozornost, že Dow Jones Transportation Average ve stejné době "páchá" něco obdobného. Býci musejí doufat, že se oba indexy vydají nad předchozí rekordy. Otázkou zůstává, o co (nového) nyní tyto naděje opřít.
Zdroj: Stockcharts.com, Kimble Charting Solutions