Avast je firma, ve které je radost být akcionářem

Avast je společnost, ve které mě těší být akcionářem. Tuto radost si uvědomím a užívám pokaždé, když jedu na motorce z práce po výpadovce na Brno a projíždím okolo šedozlaté lodě Avastu. Doufám, že jednoho dne budu mít možnost nahlédnout do jejího podpalubí i na kapitánský můstek a probrat, jaký kurz napříště nabere.
Důvod, proč být akcionářem, je zřejmý. Avast je jediná česká společnost kótovaná na pražské burze, která má celosvětový a úspěšný byznys. Potřeba a využívání produktů zajišťujících kybernetickou bezpečnost navíc roste s nástupem home office. A v neposlední řadě vidím potenciál růstu spojený se zaváděním 5G sítí a internetu věcí.
Budování sítí 5G a napojování stále většího množství zařízení na internet vede k potřebě nového přístupu k integrované bezpečnosti. Čeká se, že velikost globálního trhu bezpečnostních opatření v oblasti internetu věcí vzroste ze současných 12,5 miliardy USD ročně na 36,6 miliardy USD do roku 2025.
Potřeba integrovaných bezpečnostních řešení
Rozmach propojeného a komplexního ekosystému pro inteligentní propojené domácnosti, chytrá auta a inteligentní výrobu vyžaduje novou sadu integrovaných bezpečnostních řešení. Kybernetičtí zločinci používají vícevrstvé útoky ke sledování zpravodajských a komerčních aspektů, jednotlivců i podniků, ba i celých národů.
Samostatná bezpečnostní řešení starého stylu nejsou schopna zvládat takové typy hrozeb. Severní Amerika má přitom v současnosti nejvyšší podíl na trhu zabezpečení internetu věcí, a to díky včasnému přijetí nových technologií a vysokým výdajům na integrované bezpečnostní systémy.
Avast reaguje na výzvy
Jádrem vývoje Avastu je zhruba 850 kreativních programátorů a dalších "mozků". Neustále se snaží vyvíjet nová řešení a přizpůsobovat se měnícímu se ekosystému. Antivirová řešení Avastu používají umělou inteligenci a strojové učení k provádění behaviorální analýzy a zlepšování detekčních schopností. Zabezpečovací modul Avastu je napájen nepřetržitou datovou smyčkou vstupů od 450 milionů aktivních uživatelů softwaru.
Avast se v květnu 2019 rozhodl uvést na severoamerický trh nový produkt s názvem OMNI HUB. Je to revoluční integrovaný systém a slouží jako ochrana síťového routeru. Stojí 50 USD a zajišťuje celou infrastrukturu inteligentního domova. Chrání před hackery a malwarem všechny vzájemně propojené domácí elektronické přístroje (inteligentní televize Samsung a LG, Amazon Alexa, Google Home nebo bezpečnostní kamery), ale také mobilní telefony a počítače.
Další produkt, Smart Life pro 5G, byl představen proto, aby uspokojil opačný konec spektra domácího internetu věcí. Jde o poskytovatele sítí jako Verizon, AT&T a T-Mobile a jejich infrastrukturní partnery jako Cisco, Ericsson, Nokii a Qualcomm. Provozovatelům sítí to umožňuje nabízet bezpečnostní služby při ochraně zařízení v rámci internetu věcí a citlivých dat v cloudu, případně ochranu na úrovni virtuálního routeru. Řešení skenuje provoz a okamžitě blokuje bezpečnostní rizika.
Růst hodnoty prostřednictvím adaptace, výzkumu a vývoje
Tyto dva produkty by měly společnosti Avast poskytnout novou inovační platformu, na které bude stavět v nejbližší budoucnosti. Výkonný algoritmus strojového učení se svým vstupním výkonem by měl odlišit Avast od řady konkurentů. Věřím, že firma má v tomto směru budoucnost, rozhodně soupeří o pozici lídra trhu, protože ve velice rané fázi uvedla produkt nové generace.
Konkurence je velice roztříštěná. Skládá se z malých, sotva známých společností (Rapid 7, Armis, AuTho, Bastille, Sonicwall, Cradlepoint), které soutěží o místo na trhu. V segmentu jsou mnozí kandidáti akvizic a integrace ze strany velkých firem jako Cisco, IBM, Infineon, Intel, Symantec a dalších. Globální hráči mají spoustu hotovosti a budou oproti cenám na burze platit vysoké prémie-
Avast se bude muset finančně a intelektuálně připravit a účastnit se akvizic a integrací podobných společností s doplňujícími řešeními, pokud chce mít šanci soupeřit o tržní podíl a zisky v segmentu zabezpečení internetu věcí. Při prozíravé akviziční strategii poroste podíl duševního vlastnictví v držení firmy a také cena samotných akcií Avastu.
Odhadované ocenění a cílová cena
Míra růstu tržeb a zisku Avastu není v současnosti nijak působivá. Aktuální ocenění akcií pak odráží předpoklad zhruba 10% růstu společnosti za rok. Jednoduchá a samostatná bezpečnostní řešení vytvářejí nízkou dynamiku růstu, protože jejich užitečnost je plně komercializována a míra konverze z neplatících na platící uživatele se příliš nemění.
Za rok 2020 se od Avastu čekají tržby okolo 900 milionů USD (meziročně +10 %), provozní zisk má dosáhnout zhruba 490 milionů USD a provozní marže má být zdravých 40 %. Firma zveřejní celoroční hospodářské výsledky na začátku března. Akcie společnosti se obchodují zhruba na 33násobku očekávaného zisku v letošním roce. Firma má zhruba 0,6% podíl na globálním trhu s internetovou bezpečností.
Jakákoli očekávání ohledně budoucího ocenění podle mě závisejí na schopnosti Avastu přivlastnit si část nového bezpečnostního trhu spojeného s internetem věcí. Věřím, že by firma jako jeden z prvních hráčů v tomto segmentu mohla do roku 2026 získat 5% podíl na očekávané zhruba 36miliardové hodnotě tohoto trhu. To by znamenalo zvýšení výnosů na 2,6 miliardy USD ročně a zachovaná 40% provozní marže by znamenala provozní zisk na úrovni jedné miliardy dolarů. 22% zisková marže by pak implikovala čistý zisk 570 milionů USD za rok.
Při současné tržní kapitalizaci okolo 7,4 miliardy USD a při ceně 7,2 USD za akcii (156 Kč) by nediskontovaná budoucí hodnota firmy měla za výsledek ocenění na úrovni 13násobku zisku za rok 2026. Růstový potenciál plynoucí z předpokladu zachování aktuálního P/E 33 tedy dosahuje 250 % pro příštích pět let. Cílová cena pro rok 2026 vychází na zhruba 18,75 USD, tedy přes 410 Kč za akcii.
Opakuji, zásadní podmínkou je 5% tržní podíl Avastu na trhu s bezpečnostními řešeními pro internet věcí v roce 2026. To je pro vývojáře, prodejce i strategický management firmy velká výzva. Jako akcionář ale této vizi věřím, mám v Avast důvěru.
V případě zájmu o další informace nebo konzultace (nejen) k uvedeným informacím, prosím, pište na michalek@bondsupermarket.cz.