David Trainer (New Constructs): Tesla, Snap a Shopify jsou extrémně nadhodnocené, jejich reálné hodnoty jsou o desítky procent skromnější
Ředitel analytické a investiční společnosti New Constructs David Trainer považuje akcie firem Tesla, Snap a Shopify v podstatě za přefouknuté bubliny. Tituly označuje jako kandidáty hlubokých propadů. Investoři podle něj zkrátka ignorují fundamenty.
David Trainer má za sebou nepochybně i mnoho neúspěšných sázek, do povědomí se ale v poslední době zapsal třeba správným odhadem nepřiměřenosti ocenění IPO společnosti Coinbase. Její akcie od dubnového vstupu na burzu již ztrácely zhruba třetinu hodnoty, stále jsou o více než pětinu níže než po vstupu na veřejný trh.
Ve své srpnové zprávě pro klienty Trainer vypíchl tři tituly, které jsou podle jeho názoru svým oceněním mimo realitu. Jde o populární firmy Tesla, Snap a Shopify. Co se mu na těchto akciích "nelíbí"?
Tesla
Vedle vysokých valuací je potřeba jako riziko vnímat také nastupující konkurenci v oblasti elektromobility. Ford, Volkswagen nebo General Motors investují do výzkumu a vývoje násobně více než společnost vedená kontroverzním Elonem Muskem. Tesla podle Trainera léta zaostává za vlastními plány výroby, nenabízí široké portfolio modelů a s celkovou produkcí je stále na zlomku výkonu obrů typu Toyoty. A i kdyby dokázala vyrábět tolik aut při stejných maržích jako konkurence, byly by akcie v nejlepším případě férově oceněné. Akcie Tesly tak Trainer oceňuje na 148 USD.
Snap
Na firmě provozující sociální síť Snapchat se Trainerovi nelíbí její byznys model. Snapchat je síť primárně pro mladé lidi a děti. A děti nemohou utrácet ve stejné míře jako dospělí. Ačkoli jsou na sociální síti registrované tři čtvrtiny Američanů ve věku 13-34 let, Snap je stále ve ztrátě.
Investoři podle Trainera při současných cenách doufají, že firma dosáhne stejného počtu denně aktivních uživatelů jako Facebook a také stejných marží, což je vysoce nepravděpodobné. Akcie společnosti Snap sám Trainer oceňuje na 7 USD.
Shopify
Silně medvědí postoj má Trainer také k akciím firmy Shopify. Během pandemie se firmě zprostředkující on-line prodeje samozřejmě hodně dařilo, nyní je ale titul výrazně nadhodnocený. Podle Trainera současná cena akcií implikuje objemy prodejů zhruba na pětinásobku těch, jež probíhají na Amazonu.
Podpora byznysu v důsledku pandemie covidu-19 postupně slábne, konkurence je navíc obrovská. Stačí si vedle obrů typu Amazonu nebo Walmartu (ano, to již není pouze síť kamenných prodejen) vzpomenout třeba na novější Adobe Commerce nebo Square Space. Podle Trainera by tak akciím Shopify slušela cenovka 481 USD.
Zdroj: New Constructs