Tesco: Akciový favorit mezi hypermarkety

Tesco je maloobchodní řetězec se sídlem v Británii, v jehož produktovém portfoliu jsou především potraviny i nepotravinové zboží a pohonné hmoty. Tesco je největším maloobchodním řetězcem v Anglii a pátým největším na světě. Působí v Evropě, USA a Asii. Proč vsadit právě na jeho akcie?
Růstové hospodaření
Tržby i zisk rostou Tesku od roku 1992 průměrným meziročním tempem přes 12 %. Růst v posledním roce odpovídá 5,6 % pro tržby a 9,1 % pro čistý zisk.
Na meziročních změnách se období globální krize téměř nepodepsalo, což je podstatný rozdíl oproti konkurenci, která zaznamenala pokles většiny ukazatelů hospodaření.
Růst tržeb Teska je nejznatelnější v Asii. Například v Číně +8,3 %, Indie dokonce +18,3 %. Na 9 zahraničních trzích, kde Tesco působí, si drží první nebo druhé místo.
Nejdůležitější ukazatele hospodaření má Tesco ve srovnání s ostatními společnostmi na evropském trhu velice dobré. Zatímco tržbami zaostává Tesco pouze za Carrefourem, významně společnost převyšuje konkurenty na maržích, ať už provozních, nebo čistých, rentabilita kapitálu (ROE) patří taktéž k nejvyšším. Ve výsledku je tak Tesco svou výkonností před ostatními.
Společnost každoročně navyšuje objem pro výplatu dividendy (až na ojedinělé výjimky) a je zde předpoklad pro udržení tohoto trendu i do budoucnosti. Aktuální čistý dividendový výnos pro akcie Tesco je 3,2 %.
Inovační drive
Tesco Bank (TB) je banka, která spadá pod skupinu Tesco. Zaplacením kartou vydanou TB vzniká nárok na připočtení bodů do klientského programu, zároveň získává zákazník možnost čerpat úvěr s atraktivní úrokovou sazbou a odloženou dobou splácení až několik měsíců. To generuje Tescu dodatečný zisk a převádí si zisky z úvěrování nákupů od úvěrových společností k sobě.
Růst objemů poskytnutých půjček za poslední období dosáhl 362 mil. GBP (+8,8 %) a provozní zisk banky vzrostl o 12,2 % na 129 mil. GBP. Zlepšuje se také platební morálka klientů.
Další inovace, které Tesco zavádí nebo zavede, jsou: internetový obchod (již nyní s tržbami 700 mil. GBP, zisky 35 mil. GBP a 170 tis. objednávek týdně), vyzvednutí objednaného nákupu bez vystoupení z auta (Click & Collect), samoobslužné pokladny, otevřené API (Application Programming Interface) pro vývoj aplikací pro nákup přes internet nebo mobilní telefony aj.
Asijský trh má velký potenciál
V Británii stále zaznamenává Tesco růst provozního zisku o 5,5 %, v Evropě o 11,0 % a do dalšího pololetí očekává dále zlepšování výkonnosti. Pozornost se však rok od roku přesouvá do Asie, kde v posledním pololetí dosáhlo Tesco 20% růstu tržeb a 30% růstu provozního zisku.
Ve srovnání s rokem 2005 je proto pochopitelná geografická diverzifikace aktivit společnosti z Evropy na asijský kontinent. **Zatímco před pěti lety pocházelo 80 % tržeb z domácí Anglie, nyní je to o 13 % méně, roste naopak podíl tržeb z Evropy (15 %) a z Asie (z 9 % na 15 %).
Zdroj: CYRRUS
Aktuality
