Mærsk se loučí s loděmi poháněnými výhradně fosilními palivy

Dánská společnost A.P. Møller-Mærsk, která je největším kontejnerovým dopravcem po moři, se loučí s loděmi poháněnými pouze fosilními palivy. Všechna nová plavidla její flotily budou muset být schopna využívat vedle tradičních ropných produktů také uhlíkově neutrální paliva, jako je zelený metanol či amoniak.
Společnost změnu oznámila tři měsíce poté, co Mezinárodní námořní organizace, tedy hlavní regulátor lodní dopravy, stanovila snížení emisí uhlíku v odvětví o 40 % do roku 2030. Některé země a nevládní organizace tento cíl považují za nedostatečný, neodpovídá podle nich závazkům pařížské smlouvy o klimatu. Cílem dohody je udržet růst globální teploty kolem 1,5 stupně Celsia oproti předindustriálnímu období.
"Pokud to neuděláme, za deset let nám hrozí, že ztratíme na významu," řekl o přerodu flotily viceprezident Mærsku Morten Bo Christiansen, který ve firmě zároveň odpovídá za dekarbonizaci. "I naši zákazníci potřebují, abychom tak učinili," dodal.
Zkapalněný zemní plyn součástí strategie Mærsku není. "Další fosilní palivo nepotřebujeme," řekl Christiansen.
Zhruba polovina největších zákazníků Mærsku zpřísnila svým dodavatelským řetězcům emisní cíle nebo tak brzy učiní. Dánský dopravce chce dosáhnout bezemisního provozu do roku 2050.
Ačkoliv nové lodě Mærsku bude moci pohánět fosilní palivo s velmi nízkým obsahem síry, společnost se bude podle Christiansena snažit používat paliva bez uhlíkové stopy, i když jsou dražší než ropné produkty. I kdyby se cena paliva námořních lodí zdvojnásobila, cena televize s plochou obrazovkou by se v obchodech zvýšila maximálně o jeden dolar, řekl viceprezident Mærsku.
Zhruba 90 % světového obchodu využívá k přepravě zboží lodě. Sektor námořní dopravy do ovzduší vypouští stejné množství oxidu uhličitého jako Německo a Francie dohromady.
Zdroj: ČTK
Aktuality
