WSJ: Stellantis a BMW jednají s firmou Panasonic o továrně na baterie v USA

Automobilky Stellantis a BMW jednají s japonskou společnosti Panasonic Holding o spolupráci při výstavbě továren na výrobu baterií pro elektromobily v Severní Americe. Uvedl to list The Wall Street Journal (WSJ) s odvoláním na osoby obeznámené s jednáním.
Světoví výrobci aut investují miliardy do zřízení továren na baterie pro elektromobily, protože poptávka po méně znečišťujících dopravních prostředcích prudce roste a vlády usilují o jejich cenovou dostupnost.
Stellantis je podle prodejů třetí největší automobilovou skupinou na světě. Firma již oznámila plány na dva závody na baterie v Severní Americe, jeden ve spolupráci s LG Energy Solution v Kanadě, druhý s firmou Samsung SDI v americkém státě Indiana. S firmou Panasonic jedná jako s partnerem pro třetí továrnu. Jednání jsou však podle zdrojů zatím v počáteční fázi.
Automobilka BMW již dříve uvedla, že plánuje šest nových továren na baterie pro elektromobily v Evropě, Číně a severoamerické zóně volného obchodu, která zahrnuje USA, Kanadu a Mexiko. Na výstavbě dvou továren v Číně a Evropě se dohodla se společnostmi CATL a Eve Energy. V USA se dohodla na odběru baterií od společnosti Envision AESC, která je divizí čínské Envision Group. V poslední době však politické napětí ztěžuje čínským výrobcům baterií působení v USA, což je podle zdrojů jeden z důvodů, proč BMW jedná s Panasonicem.
Panasonic se specializuje na válcovité akumulátory, které připomínají zvětšenou verzi tužkových baterií běžně používaných ve spotřebních zařízeních. Za posledních deset let vyrobil Panasonic miliardy válcovitých článků pro svého hlavního automobilového zákazníka, Teslu. Tyto baterie jsou obvykle menší, což znamená, že jich musí být spojeny tisíce dohromady, aby mohly být pohonem pro automobily. To může zvýšit náklady a umožňuje vznik výrobních vad. Na druhou stranu mohou mít vyšší výkon a jsou považovány za relativně bezpečné.
Podle společnosti SNE Research se Panasonic loni podílel na celosvětové výrobě baterií pro elektromobily sedmi procenty. Skončil tak třetí za firmami CATL s podílem 37 % a LG Energy se 14 %.
Zdroj: ČTK