Tesco: Inflace v Británii ustupuje, supermarkety za drahé potraviny nemohou

Británie má vrchol inflace za sebou a napříč obchodními vazbami je pomalu znát, že růst spotřebitelských cen ustupuje. Řekl to v pátek šéf společnosti Tesco, která je největším maloobchodním řetězcem v Británii. Zároveň odmítl kritiku, že za vysokou inflaci mohou supermarkety. Podnik za první čtvrtletí zvýšil srovnatelné tržby o devět procent a management potvrdil celoroční výhled tvorby zisku.
"Jsme přesvědčeni, že vrchol inflace už je za námi," řekl novinářům generální ředitel Ken Murphy. Míra inflace v Británii se ještě v březnu držela nad deseti procenty, zatímco v mnoha jiných zemích v západní Evropě už byla výrazně nižší. Za duben míra inflace v Británii klesla na 8,7 procenta.
Přetrvávající vysoká inflace se v Británii stala hlavním politickým tématem, protože její růst převýšil tempo růstu mezd. Vyšší daně a úrokové sazby hypoték zhoršují i finanční možnosti domácností.
Klíčový ekonomický závazek premiéra Rishiho Sunaka snížit letos inflaci na polovinu podkopává přetrvávající vysoký růst cen potravin. Ten podle nejnovějších údajů statistického úřadu v dubnu přesáhl 19 procent. Podle údajů z odvětví se v květnu inflace u potravin mírně snížila a dosáhla 17,2 procenta.
Murphy se zároveň ohradil proti kritice, včetně té od centrální banky, že za vysokou inflaci v Británii mohou supermarkety. Tesco podle něj rychle zareagovalo na pokles cen zboží. Někteří politici i odboráři tvrdili, že výrobci i supermarkety jsou příliš ziskuchtiví. To ale Murphy popírá. "Reagujeme poměrně rychle, když vidíme, že ty komodity zlevňují," řekl.
Začátkem tohoto týdne se k růstu cen potravin vyjádřil guvernér centrální banky Andrew Bailey, který řekl, že pokles cen v této kategorii byl pomalejší než pokles cen komodit na globálním trhu. Na otázku, zda se domnívá, že centrální banka je nespravedlivá, když obviňuje řetězce z vysoké inflace, Murphy odpověděl: "Ano, to si myslím."
Murphy nicméně varoval, že i když ceny některých komodit klesají, vyšší náklady na práci, které se promítají do inflace, se pravděpodobně udrží.
Skupina Tesco má na britském trhu s potravinami podíl více než 27 procent, uvedla agentura Reuters. Podnik zopakoval výhled na současný finanční rok a nadále počítá v maloobchodě zhruba se stejnou výší očištěného provozního zisku, což je jeho klíčový ukazatel schopnosti vytvářet zisk. Ve finančním roce 2022/2023 firma vydělala 2,49 miliardy liber.
Tesco těží z toho, že spotřebitelé chtějí šetřit, a proto více vaří doma a méně chodí do restaurací. Obecně lze říci, že lidé více kupují základní věci. Podobné je to i se zábavou, Britové se teď raději více zabaví doma.
Řetězec musí vyvažovat zvýšené náklady na výrobky od dodavatelů s potřebou zůstat konkurenceschopný, aby zabránil zákazníkům ve snaze přejít k diskontům Aldi a Lidl. Zároveň se Tesco potýká s vyššími mzdovými náklady na zaměstnance. Na letošní rok Tesco počítá s dalším růstem cen, ale domnívá se, že ve druhém pololetí už se míra inflace sníží.
V České republice supermarkety za vysoké ceny potravin často kritizoval ministr zemědělství Zdeněk Nekula, který se kvůli tomu dostával do sporu zejména s prezidentem Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomášem Prouzou. Nekula tento týden oznámil, že ke konci června ve funkci skončí.
Zdroj: ČTK