Dánský přepravce Mærsk doufá, že vojenské zásahy proti húsíům usnadní námořní obchod
Dánský lodní přepravce Mærsk doufá, že americko-britské noční údery proti povstaleckým húsíům v Jemenu povedou spolu s větší přítomností námořnictva k usnadnění námořního obchodu v Rudém moři. Firma to uvedla ve vyjádření zaslaném agentuře Reuters. Právě kvůli napětí v Rudém moři, přes které vede klíčová trasa na cestě z Asie do Evropy, tento týden přispělo k dalšímu růstu sazeb za kontejnerovou dopravu.
"Doufáme, že tyto zásahy a větší přítomnost námořnictva nakonec povedou ke snížení hrozby, což umožní tranzit námořního obchodu přes Rudé moře a opětovné využívání Suezského průplavu jako vstupní brány," uvedl Mærsk.
Sazby na trase Šanghaj-Evropa jen za poslední týden vzrostly o 8,1 % na 3 103 dolarů za kontejner o délce 20 stop (6,1 metru). Sazba za kontejner na západní pobřeží USA se v týdnu zvýšila o 43,2 % na 3 974 USD za kontejner o délce 40 stop, uvedla makléřská společnost Clarksons.
"Čím déle tato krize potrvá, tím více naruší námořní dopravu po celém světě a dál se budou zvyšovat i sazby," uvedl Peter Sand, analytik platformy Xeneta, která se specializuje na nákladní dopravu. "Než tato krize dosáhne nějakého řešení, počítáme spíše s měsíci než s týdny či dny," dodal.
Noční údery amerických a britských sil na vojenské pozice povstalců zabily pět šíitských povstalců a dalších šest zranily, napsali povstalci na síti X. Slíbili, že akce nezůstane nepotrestána a že v útocích na obchodní lodě v Rudém moři budou pokračovat.
Húsíové od listopadu provedli asi 30 útoků na obchodní lodě. Tvrdí, že na ně útočí kvůli válce Izraele proti radikálnímu hnutí Hamás v Pásmu Gazy a kvůli podpoře některých zemí izraelské vládě.
Loď Mærsku se stala terčem raketového útoku u jemenského pobřeží poprvé 14. prosince. Dánská společnost den poté oznámila, že pozastavuje všechny cesty přes Rudé moře. Později se k ní přidal i německý dopravce Hapag-Lloyd.
Mærsk přesměroval lodě kolem Afriky, tedy kolem mysu Dobré naděje, aby se útokům vyhnul. To ale zákazníkům zvýšilo poplatky a prodloužilo dobu přepravy zboží z Asie do Evropy a na východní pobřeží Severní Ameriky o několik týdnů. Oblasti ohrožované húsíi se začaly vyhýbat i další společnosti, postupně se ale k plavbě v Rudém moři začaly vracet.
Zdroj: ČTK
Aktuality
