US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500-0,31 %
NASDAQ-0,95 %
DOW JONES+0,71 %
PX+0,44 %
ČEZ+0,00 %
NVIDIA-1,79 %

Dánský přepravce Mærsk doufá, že vojenské zásahy proti húsíům usnadní námořní obchod

Dánský lodní přepravce Mærsk doufá, že americko-britské noční údery proti povstaleckým húsíům v Jemenu povedou spolu s větší přítomností námořnictva k usnadnění námořního obchodu v Rudém moři. Firma to uvedla ve vyjádření zaslaném agentuře Reuters. Právě kvůli napětí v Rudém moři, přes které vede klíčová trasa na cestě z Asie do Evropy, tento týden přispělo k dalšímu růstu sazeb za kontejnerovou dopravu.

Redakce IW
Redakce IW
12. 1. 2024 | 11:24
Doprava

"Doufáme, že tyto zásahy a větší přítomnost námořnictva nakonec povedou ke snížení hrozby, což umožní tranzit námořního obchodu přes Rudé moře a opětovné využívání Suezského průplavu jako vstupní brány," uvedl Mærsk.

Sazby na trase Šanghaj-Evropa jen za poslední týden vzrostly o 8,1 % na 3 103 dolarů za kontejner o délce 20 stop (6,1 metru). Sazba za kontejner na západní pobřeží USA se v týdnu zvýšila o 43,2 % na 3 974 USD za kontejner o délce 40 stop, uvedla makléřská společnost Clarksons.

"Čím déle tato krize potrvá, tím více naruší námořní dopravu po celém světě a dál se budou zvyšovat i sazby," uvedl Peter Sand, analytik platformy Xeneta, která se specializuje na nákladní dopravu. "Než tato krize dosáhne nějakého řešení, počítáme spíše s měsíci než s týdny či dny," dodal.

Noční údery amerických a britských sil na vojenské pozice povstalců zabily pět šíitských povstalců a dalších šest zranily, napsali povstalci na síti X. Slíbili, že akce nezůstane nepotrestána a že v útocích na obchodní lodě v Rudém moři budou pokračovat.

Húsíové od listopadu provedli asi 30 útoků na obchodní lodě. Tvrdí, že na ně útočí kvůli válce Izraele proti radikálnímu hnutí Hamás v Pásmu Gazy a kvůli podpoře některých zemí izraelské vládě.

Loď Mærsku se stala terčem raketového útoku u jemenského pobřeží poprvé 14. prosince. Dánská společnost den poté oznámila, že pozastavuje všechny cesty přes Rudé moře. Později se k ní přidal i německý dopravce Hapag-Lloyd.

Mærsk přesměroval lodě kolem Afriky, tedy kolem mysu Dobré naděje, aby se útokům vyhnul. To ale zákazníkům zvýšilo poplatky a prodloužilo dobu přepravy zboží z Asie do Evropy a na východní pobřeží Severní Ameriky o několik týdnů. Oblasti ohrožované húsíi se začaly vyhýbat i další společnosti, postupně se ale k plavbě v Rudém moři začaly vracet.

Zdroj: ČTK

DopravaEvropské akcie
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

Akciový trh je asymetricky nakloněný býkům, chce to ale někdy hodně pevné nervy

20. 10.-Andrej Rády
Akciový trh