US MARKETOtevírá za: 14 h 11 m
DOW JONES-0,21 %
NASDAQ+0,72 %
S&P 500+0,10 %
META+0,51 %
TSLA+4,07 %
AAPL-0,28 %

Německé dráhy se snaží soudní cestou zabránit stávce strojvedoucích

Německá železniční společnost Deutsche Bahn (DB) se snaží soudní cestou zabránit 24hodinové stávce strojvedoucích. Ta v nákladní dopravě začne v pondělí večer večer a v osobní v noci na úterý a dotkne se opět i spojení s Českem. Personální šéf DB Martin Seiler v pondělí oznámil, že dráhy u pracovního soudu ve Frankfurtu nad Mohanem napadly mimo jiné to, že odbory strojvedoucích GDL ohlásily stávku s nedostatečným předstihem. Soud chce rozhodnout ještě v pondělí. Dráhy opětovně vyzvaly odborovou organizaci, aby se vrátila k jednacímu stolu..

"Pouhé dva dny po poslední stávce odbory strojvedoucích vyhlásily další stávku. Je to šestá stávka odborů GDL v současném tarifním sporu a první v rámci takzvaných stávkových vln," uvedla společnost DB. Odbory GDL v reakci na dosavadní ztroskotaná jednání ohlásily, že stávky budou nyní ve vlnách a že protesty budou oznamovat jen s krátkým předstihem.

Podle Seilera je ale takový postup stávek nepřiměřený, bezdůvodný a protiprávní. "Je to čirá bezohlednost," řekl Seiler o krátkém předstihu, kdy odboráři stávku oznámili. Dráhy proto podle Seilera v pondělí dopoledne předložily pracovnímu soudu naléhavou žádost o zastavení stávky.

Soud záležitost projedná odpoledne, verdikt se tak očekává ještě v pondělí. V případě neúspěchu se dráhy mohou odvolat k zemskému pracovnímu soudu. Na pracovní soud se společnost DB obrátila už letos v lednu, tehdy ale s žádostí o zastavení stávky neuspěla.

"Nepředvídatelnost železničního provozu je nepřijatelná. Lidé musejí do práce, zboží do továren. uhlí do elektráren. Bez železnice v této zemi nic nefunguje," dodal Seiler.

Stávka je komplikací nejen pro dojíždění za prací, ale také pro fungování německého průmyslu. Institut německého hospodářství (IW) odhadl, že jeden den celostátní stávky na železnici stojí asi 100 milionů eur. Institut navíc upozornil, že náklady na vícedenní stávku nestoupají lineárně, ale násobně.

Strojvedoucí osobních vlaků zastaví práci od úterních 2.00 a znovu ji obnoví ve středu od 2.00. Strojvůdci nákladních vlaků s protestem začnou už v pondělí v 18:00. Nákladní vlaky budou stát rovněž 24 hodin.

Hlavním sporem v jednání o lepších mzdových a pracovních podmínkách je požadavek odborů na zkrácení týdenního pracovního úvazku ze současných 38 na 35 hodin, a to se zachováním plné mzdy. Dráhy jako kompromis nabídly 36 hodin, což ale odbory odmítají.

Strojvedoucí sdružení v odborech GDL od loňského listopadu stávkovali už pětkrát. V době protestů vypravily DB zhruba pětinu vlaků proti běžnému jízdnímu řádu. Nejezdily ani vlaky mezi Berlínem a Prahou a mezi Chebem a bavorským Marktredwitzem.

České dráhy oznámily, že vlaky na trati mezi českou a německou metropolí budou v době nové stávky končit v Drážďanech, odkud se také budou do Prahy vracet. V pondělí ani v úterý nepojdou noční vlaky z Prahy do Berlína a Curychu.

Německé dráhy sdělily, že připravují nouzový jízdní řád, aby mohly nabídnout alespoň nějaké spoje v dálkové i regionální dopravě. Za minulých stávek DB vypravovaly zhruba pětinu vlaků oproti běžnému řádu.

Zdroj: ČTK

DopravaNěmeckoPrávo
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika