Šéf Stellantisu: Hmotnost baterií pro elektromobily se musí snížit na polovinu
Automobilový průmysl bude muset v příštích deseti letech snížit hmotnost baterií pro elektromobily na polovinu, aby byla elektrifikace z hlediska životního prostředí smysluplná. Na fóru věnovaném aktuálním problémům mobility (Freedom of Mobility Forum) v Miláně to ve středu řekl šéf skupiny Stellatis Carlos Tavares.
Tavares konstatoval, že na výrobu baterií pro elektromobil s "obstojným dojezdem" 400 kilometrů je nyní ve srovnání s tradičním automobilem potřeba o zhruba 500 kilogramů více surovin. "Z hlediska ochrany životního prostředí to podle mého nedává smysl," řekl.
Má za to, že automobilový průmysl musí s pomocí nových vědeckých poznatků dosáhnout zlomu v oblasti energetické hustoty baterií. "Myslím, že k tomu směřujeme. Podle mého v příštím desetiletí dokážeme snížit hmotnost baterií o 50 %, a tím pádem o 50 % zredukovat i spotřebu dalších surovin oproti běžným vozidlům," dodal. Vyřešilo by to podle něj i problém s nedostatkem lithia, které je klíčovým prvkem většiny dnešních baterií pro elektromobily.
Během fóra Tavares také uvedl, že kvůli "nebetyčně vysokým nákladům" nepovažuje vodík za životaschopnou alternativní technologii pro současnou masovou mobilitu. "Obávám se, že cenová dostupnost bude prozatím pro vodík hlavní brzdou," řekl. "V blízké budoucnosti to možná bude řešení pro vozové parky velkých společností, ale rozhodně ne pro běžné lidi," uzavřel.
Freedom of Mobility Forum skupina Stellantis založila poté, co se rozhodla na konci roku 2022 opustit Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Smyslem akce je diskuze o problémech a trendech mobility a jejich dopadech na klima.
Zdroj: ČTK