Meziroční růst maloobchodních tržeb v Česku v srpnu zrychlil na 5,3 %, pomohla nízká srovnávací základna
Růst tržeb v maloobchodu v Česku bez prodejů a oprav motorových vozidel letos v srpnu opět zrychlil. Stouply meziročně o 5,3 procenta, v červenci vzrostly podle revidovaných údajů o 4,9 procenta. Oznámil to v úterý Český statistický úřad (ČSÚ). Meziměsíčně vzrostly tržby o 0,1 procenta. Tržby za prodej a opravy vozidel meziměsíčně sice stouply o 0,3 procenta, ale ve srovnání s loňskem se snížily o 0,4 procenta.
Maloobchodní tržby bez započtení prodejů vozidel meziročně rostou už devátý měsíc v řadě a poslední tři měsíce růst zrychluje. "Tržby se zvýšily za prodej nepotravinářského zboží i potravin. Vyšší tržby jsme zaznamenali i u prodejců pohonných hmot, kteří spolu s internetovými prodejci nejvíce přispěli k růstu maloobchodních tržeb," uvedla k srpnovému vývoji vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová.
Tržby za pohonné hmoty vzrostly v srpnu oproti loňsku o 9,3 procenta, za nepotravinářské zboží o 7,2 procenta a za potraviny o 1,6 procenta. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby narostly o 16,1 procenta. Tržby v nespecializovaných prodejnách s převahou nepotravinářského zboží se zvýšily o 16,8 procenta, kdežto u nespecializovaných prodejen s převahou potravin o dvě procenta.
Výrazně stouply třeba tržby ve specializovaných prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky, a to meziročně o rovných 14 procent. Obchodům s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím se zvýšily o sedm procent, prodejnám s počítačovým a komunikačním zařízením o 4,6 procenta, s výrobky pro domácnost o 4,3 procenta a s oděvy a obuví o 2,1 procenta. Pokles statistici zaznamenali například v prodejnách s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci, kde se tržby meziročně snížily o 0,6 procenta. Menší tržby - o dvě procenta - měly také specializované prodejny potravin.
Meziměsíčně se tržby za pohonné hmoty zvýšily o 2,1 procenta. U nepotravinářského zboží pak stouply o 0,6 procenta, kdežto za potraviny klesly o 1,2 procenta.
Analytici: Tržbám obchodníků pomohl nízký srovnávací základ, na r. 2019 nejsou
Meziročnímu růstu srpnových tržeb v maloobchodě o 5,3 procenta pomohla i nízká srovnávací základna. V reálném vyjádření jsou však tržby stále pod průměrem roku 2019 před pandemií covidu. Vyplývá to z vyjádření analytiků.
"Meziroční růst o 5,3 procenta působí impozantně, nicméně právě před rokem se tuzemský maloobchod nacházel poblíž svého dna," uvedl hlavní ekonom společnosti Cyrrus Vít Hradil. Češi se podle něj do obchodů vrací, více ale přemýšlí nad tím, za co peníze utratí. "Masivnější rozpouštění úspor naakumulovaných v krizovém období se zatím nekoná, což jde patrně na vrub nadále spíše skeptické spotřebitelé náladě a obavám z budoucího vývoje," dodal.
Ve srovnání s koncem roku 2019 maloobchodní tržby podle ekonoma UniCredit Bank Jiřího Poura zaostávaly o 3,5 procenta. "Nejhůře na tom v tomto ohledu jsou stánkaři a prodejny s odíváním a obuví, kterým tržby zaostávají o 50,8 procenta, respektive 26,8 procenta. Prodeje a opravy motorových vozidel zaostávají o 5,7 procenta," řekl.
Za potraviny obchodníci v srpnu reálně utržili o desetinu méně, než byl průměr roku 2019, uvedl hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler. "Navzdory rozkolísaným hodnotám maloobchodních tržeb a častým revizím je však patrné, že se tržby v posledních měsících mírně zlepšují a od ledna do srpna meziročně rostou o 4,3 procenta," doplnil.
Srovnávat aktuální hodnoty s rokem 2019 podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy nedává smysl. "To bylo před krizí. To, co je pro nás důležité, je ten trend oproti minulému roku. Vidíme, že se lidé vrací k normálnímu stylu nakupování a jsou ochotni dál utrácet," řekl ČTK. "Bezpochyby časem se zpět nad čísla roku 2019 dostaneme, ale po dvou letech krize to bude nějakou chvíli trvat," dodal.
K meziročnímu růst tržeb za kosmetické a toaletní výrobky o 14 procent podle hlavního ekonoma společnosti BHS Štěpána Křečka přispělo teplé počasí. "Pěkné počasí zřejmě hrálo svou roli i u zvýšení tržeb o 9,3 procenta u pohonných hmot. Na výlety a dovolené autem se ve zvýšené míře vydávali i občasní řidiči, kteří si chtěli užít prázdninové období," uvedl.
Hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek poukázal i na rostoucí tržby e-shopů. V srpnu se podle něj reálně přiblížily hodnotám z března roku 2021, kdy lidé kvůli covidu zůstávali doma. "Tyto obchody dokážou díky rozšiřující nabídce a rychlé logistice oslovovat více zákazníků a měnit jejich nákupní schémata," míní.
Zdroj: ČTK