US MARKETOtevírá za: 9 h 47 m
DOW JONES-0,29 %
NASDAQ+0,00 %
S&P 500-0,07 %
META+7,92 %
TSLA+6,75 %
AAPL+6,18 %

Čínské aerolinky rychle expandují v Evropě

Tři největší čínské státní letecké společnosti rychle rozšiřují své aktivity na evropském trhu. Těží z možnosti létat přes ruský vzdušný prostor, což jim umožňuje volit nejkratší trasu mezi Evropou a Čínou. Evropské aerolinky na rozdíl od nich musí tuto oblast kvůli sankcím obcházet, což pro ně znamená delší a dražší lety. Na situaci ve středu upozornil britský deník Financial Times (FT).

Tři největší čínské státní aerolinky, Air China, China Eastern a China Southern, výrazně zvyšují kapacitu a počet letů do Evropy díky své schopnosti využívat ruský vzdušný prostor. Tento přístup jim poskytuje významnou nákladovou výhodu oproti evropským konkurentům, kteří se ruskému vzdušnému prostoru musí vyhýbat, což prodlužuje lety a zvyšuje náklady na palivo. Přestože čínské aerolinky hlásí finanční ztráty, nabízejí letenky až o 35 % levnější než evropské aerolinky. Evropští dopravci, jako Lufthansa, považují tuto situaci za nekalou konkurenci a poukazují na podporu čínské vlády a nižší provozní náklady čínských společností.

Čínské aerolinky také rozšiřují své lety do Středního východu, což souvisí s rostoucí hospodářskou spoluprací Číny a zemí v regionu, například Saúdské Arábie. V roce 2024 došlo k sedminásobnému nárůstu letů do Saúdské Arábie oproti roku 2019 a lety do Spojených arabských emirátů vzrostly o 40 %. Přesto čelí čínské společnosti náročným podmínkám, jako je zpomalující domácí ekonomika, slabší poptávka po prémiovém cestování a sílící konkurence nízkonákladových aerolinek na domácích trasách.

I přes růst kapacity a vládní podporu se čínské aerolinky stále potýkají se ztrátami, přičemž v roce 2023 vykázaly ztrátu ve výši 13,3 miliardy juanů. Odborníci očekávají, že ztrátové hospodaření bude pokračovat i v roce 2024, zejména kvůli slabé ekonomické obnově po pandemii, klesající poptávce a omezenému oživení letů na klíčový trh Severní Ameriky. Domácí konkurence a ekonomické zpomalení pravděpodobně nadále ovlivní jejich ziskovost.

Zdroj: Financial Times

ČínaDopravaEvropa
Sdílejte:

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

Nahoru, nebo dolů #11: Koňský povoz a příliš ropy

6. 5.-Vendula Pokorná
Evropa