O české rodinné firmy je zájem, ceny rostou

Rodinné firmy tvoří páteř světového podnikání. Podle odhadů se podílejí na tvorbě globálního HDP až 80 % a zaměstnávají dvě třetiny pracovní síly. Přestože je jejich význam v Česku nižší, dostávají se díky své stabilitě v ekonomické krizi i aktuální kondici do popředí zájmu finančních investorů i svých konkurentů. Důvodem je, že po 25 letech polistopadového podnikání mnoho z nich prochází vůbec první vlnou generační výměny.
Rodinné firmy mají svá specifika. Zpravidla jsou budovány s perspektivou dlouhodobé existence. Cílem jejich majitelů nebývá co nejrychleji zbohatnout, ale vybudovat něco, co přetrvá a zajistí obživu potomků. Právě proto rodinné podniky mnohem více než jiné investují zisky zpět do svého rozvoje. V průměru také dosahují vyšší návratnosti investovaného kapitálu.
Rodinní podnikatelé za své chyby osobně ručí, a tak méně riskují a dlouhodoběji plánují. Na druhou stranu musejí mít neustále na paměti vyvažování firemního a rodinného života.
Jedním z nejkritičtějších momentů je pro rodinnou firmu předání na další generaci. Zatímco například v Německu nebo Rakousku vlastní rodinné firmy už několikátá generace, a s předáváním tak mají bohaté zkušenosti, v Česku po 25 letech polistopadového podnikání začíná první vlna generační výměny. Mnoho zakladatelů rodinných firem tak právě nyní řeší, zda je předat potomkům, nalézt externího manažera, nebo rovnou prodat. A jelikož mnoho majitelů vhodného následníka nemá, nabízí se prodej společnosti.
Aktuálně levné akviziční úvěry a snaha finančních investorů zhodnotit přebytky peněz na druhé straně umocňují zájem o nákupy rodinných firem. Ceny, za jaké se rodinné firmy prodávají, i proto často dosahují, případně i převyšují již tak vysoká očekávání majitelů rodinných podniků.
Vlastníci rodinných firem přistupují k jejich prodeji se znalostí celosvětových průzkumů, podle nichž přežije generaci svých zakladatelů jen 30 % rodinných firem a jen 12 % přežije úspěšně i třetí generaci. Přes čtyři generace se dostanou pouhá 4 % rodinných firem. Zbytek je buď prodán, nebo zaniká. Pro zachování podniku v rodině je tedy klíčové předání firmy správně načasovat a celý proces důkladně naplánovat. Obecně přitom platí, že proces předání zabere nejméně dva roky.
Podle průzkumu Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a agentury Ipsos z loňského roku majitelé českých rodinných firem ani příliš netrvají na tom, aby firmu nakonec převzal rodinný příslušník. Považují spíše za důležité, aby firmu vedl někdo, kdo bude mít k danému podnikání a oboru vztah. Tři čtvrtiny z nich by se ani nebránily tomu, aby v managementu společnosti zasedl někdo, kdo není členem rodiny. A velká část majitelů rodinných firem by podle průzkumu dokonce zvažovala prodej podniku v případě, že by se naskytla výhodná nabídka.
Více informací o prodeji a nákupu firem najdete na www.investicniweb.cz/akvizice