Inovace jako firemní zaklínadlo

Světové i české firmy věří, že hlavním tahounem ekonomiky v blízké budoucnosti budou inovace a digitální technologie. Mají však problémy s vytvářením inovačních týmů a jen pomalu budují kompetence v on-line marketingu.
Většina (84 %) respondentů aktuálního průzkumu společnosti Stanton Chase vnímá jako nejdůležitější faktor, který zásadně ovlivní jejich podnikání, digitalizaci a nakupování v e-shopech. Dostupnost zboží a služeb kdykoliv a kdekoliv na světě prostřednictvím několik klikutí vystavuje firmy nebývalému tlaku odlišit se od konkurence, získat, a především udržet dostatek zákazníků.
Tento tlak se projevuje i personálně. Firmy zpravidla mají špičkové odborníky na výrobní procesy, vývoj produktů a personální záležitosti, ale tápou ve skládání týmů v oblasti inovací a v digitálním on-line marketingu. Jen 29 % respondentů je spokojeno s mírou inovací ve své firmě.
E-shop: Z doplňku pilíř byznysu
Podle oslovených chybí současným firemním lídrům podnikavost a strategické uvažování. Tyto vlastnosti nejvíce poptávají u nových manažerů a vedoucích týmů. Oborové zkušenosti a know-how z konkrétních sektorů jsou na seznamu požadovaných charakteristik až v dolní polovině.
To svědčí o tom, že se firmy snaží podněcovat kreativní myšlení mimo zavedené oborové škatulky. Více také aktivně vyhledávají nové lidi, které postrádají ve vedení. Firmy méně hledají specialisty, kteří jim pomohou vyřešit krátkodobý problém, raději chtějí lídry, kteří firmu za tři až pět let dovedou do předem vytyčeného bodu.
V Česku v oblasti rychloobrátkového zboží platí, že bez inovací nejenže nelze získat, ale ani udržet pozici na trhu. Lidé rádi zkoušejí novinky a obchodní partneři očekávají individuální přístup. Pro vedoucí poboček mezinárodních firem to znamená jediné – musejí být schopni přesvědčit mateřské firmy, aby jim umožnily inovovat.
Zvláště na českém trhu se objevila potřeba řešit co nejrychleji digitální marketing. Manažeři mají pocit, že jim ujíždí vlak, protože na trhu chybějí lidé se specifickými kompetencemi v oblasti digitálních technologií. Opožděně reagovaly i mezinárodní firmy, které digitální marketing berou vážně až v posledních dvou letech. Budují regionální on-line marketingové týmy a učí se za pochodu.
Nedostatek moderních lídrů
Najít a získat správného lídra je pro firmy stále těžší. Téměř polovina manažerů uvedla, že s tím mají problém. Podle výzkumu je nábor talentů větším kamenem úrazu než těžkosti spojené například se změnami chování zákazníků, tvrdými finančními podmínkami nebo vyostřující se konkurencí v podnikatelském prostředí. I to je důvod, proč 73 % dotazovaných hodlá v následujícím roce svěřit nábor společnostem specializovaným na vyhledávání vrcholových manažerů.
90 % respondentů přiznává rezervy v oblasti diverzity v personálním složení. Nicméně jen 64 % dotázaných vidí v rozvoji diverzity zásadní cíl a pouze 18 % odměňuje nějakým způsobem management, pokud tento úkol splní. Firmy chtějí na měnící se podmínky digitalizovaného světa reagovat inovacemi, ale jen zřídka si uvědomují, že se inovace nejlépe rodí v různorodých týmech spojených jedním cílem a filosofií.
Pro firmy je tedy vhodné se zaměřit na podporu diverzity a vytváření týmů složených z mužů a žen různého věku, specializace a původu. Neměly by se bát čerstvého pohledu na věc od lidí z jiných odvětví a při posuzování kandidátů by měly dávat přednost kreativitě před zkušenostmi v daném sektoru.
Výzkumu se zúčastnilo přes šest stovek respondentů, kteří působí na úrovni vedoucích manažerů a členů správních orgánů i specialistů na klíčových pozicích. Výzkum oslovil celé spektrum firem v hodnotě menší než 100 milionů dolarů i větší než 5 miliard dolarů, soukromé podniky i veřejně obchodované na burze, zhruba v desítce sektorů.
Zdroj: Stanton Chase