Máte firmu? Tak si dejte pozor na deset věcí, které mohou pohřbít váš byznys

Žádná firma není dokonalá, ale manažeři dělají často zbytečné chyby. Přitom by se jich mohli snadno vyvarovat, kdyby se nad svým počínáním hlouběji zamysleli. Selhání přisuzují jiným problémům, než které za ním skutečně stojí, zbytečně komplikují situaci nevhodnými opatřeními, nemají kontakt se zákazníky nebo přijímají chybné strategie kvůli tomu, že neanalyzují základní ukazatele zdraví svého byznysu.
Jaké jsou nejčastější příčiny toho, že firma na trhu skomírá?
1. Řeší se něco jiného, než by se mělo řešit
Většina firem nesprávně identifikuje problémy. Vymlouvají se na nepříznivý vývoj ekonomiky, silnou konkurenci, přísnou regulaci, podivné preference zákazníků atd. Přitom většinou stačí podchytit jeden problém, s nímž se všechny ostatní náhle rozplynou. Často vidíme například společnosti, které se rozhodnou snížit ceny ve chvíli, kdy by jim ke zvýšení tržeb pomohl pravý opak.
2. Management nemotivuje zaměstnance k nejlepším výkonům
Vedení firmy je příliš benevolentní, protože má pocit, že když bude panovat přátelská atmosféra, vydají ze sebe zaměstnanci maximum a firma bude vzkvétat. Nebude. Ani sami zaměstnanci nebudou ve finále spokojeni, protože odměny budou odpovídat jejich laxnímu přístupu a slabému výkonu firmy.
3. Společnosti se přehnaně upínají k tvorbě rezerv
Firmy by neměly peníze hromadit - měly by je "točit", aby generovaly zisk. Všichni se dnes bojí krize, takže šetří. To je ovšem to nejhorší, co mohou pro byznys v recesi dělat. Ekonomika jako celek se pak dostane do začarovaného kruhu, protože bude slábnout spotřeba.
V současném prostředí vyhrají ti, kteří se nebudou bát dělat něco jiného než zbytek firem. Například půjdou do rizika, zatímco ostatní se ho budou bát.
4. Lidé nemají inspiraci
Management by si měl každý den najít alespoň krátkou chvilku na setkání se zaměstnanci, aby diskutovali o tom, co se kolem firmy děje, jaké kroky vedly v poslední době k úspěchům a co čeká firmu v blízké budoucnosti. Pokud tento rituál vynechá, tým se nebude dobře soustředit na pracovní úkoly.
Například Apple pořádá krátké mítinky KAŽDÝ DEN. A výsledek vidíme sami: je úspěšný v silně konkurenčním prostředí a inspiruje zaměstnance k inovacím. Firma je svou misí doslova protkaná.
5. Neklade důraz na tržby
Každé oddělení by mělo vidět, jak jeho práce a úsilí pomáhají generovat tržby společnosti.
6. Příliš nízké ceny
Od krize v roce 2008 je největší chybou podniků, že přehnaně stlačují ceny. V současnosti firmy věří, že je klíčem k úspěchu ubití konkurenci dumpingovými cenami. To je ovšem chybná představa. Za úspěchem stojí vždy budování hodnoty, ne redukce ceny. Podbízet se zákazníkům na úkor kvality není správnou cestou k dlouhodobé ziskovosti.
7. Chybí zpětná vazba od zákazníků
I když má management různá oddělení pro komunikaci se zákazníky, měl by se o jejich potřeby zajímat i sám. Neměl by od nich být oddělen požárními stěnami.
8. Samé schůze, ale nikam to nevede
Když se společnosti přestane dařit, nebo se naopak rozroste, charakteristickým rysem bude, že se rapidně zvýší počet konferencí a mítinků, které však nebudou mít žádné výsledky. Dlouhé schůze nepomohou firmě k úspěchu. Naopak, bude to ztracený čas, který by zaměstnanci mohli věnovat práci.
9. Společnost nemá lídra, panuje anarchie
Společnosti tvoří lidé a ti potřebují (a chtějí) lídry. Ne manažery, lídry! Ty, kteří rozhodují, jsou respektovaní a mají firmu pod kontrolou. Lídr musí umět přidělovat úkoly a inspirovat. Podobně jako v armádě: vojáci jsou pak za své poslání ochotni i zemřít.
10. Chtějí konkurovat, ne dominovat
Manažeři raději kopírují kroky ostatních společností, než aby vymysleli způsob, jak je předehnat. Měli by se zaměřit na dlouhodobé plánování s cílem stát se jedničkou sektoru. Vynaložit úsilí na to, co jiní zanedbávají.
Zdroj: Business Insider
Aktuality

