US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+1,00 %
NASDAQ+0,52 %
S&P 500+0,52 %
ČEZ+0,25 %
KB+0,00 %
Erste+1,08 %

Jílek (CzechTrade): Latinská Amerika je šancí pro firmy se smart řešením

Moderní technologie pro svoz odpadu, parkovací systémy nebo nové těžební metody v hornictví jsou příklady oborů, s nimiž malé a střední české firmy mají šanci uspět na latinskoamerických trzích. Prosadit se mohou například v konceptu smart cities, tedy chytrých měst, anebo v inovacích v hornictví, řekl ve středu exportní konzultant agentury CzechTrade Jiří Jílek na odborné konferenci Smart Export Fórum v Praze. V rámci přímého vývozu ČR je Latinská Amerika zastoupena jedním procentem, převážná většina obchodu míří do Mexika.

Redakce IW
Redakce IW
19. 6. 2019 | 16:02
Latinská Amerika

Celkový nepřímý vývoz do teritoria, který se ve statistikách nezobrazuje, je podle odborníků pravděpodobně vyšší. Ministerstvo průmyslu v současnosti pracuje na modernizaci dohody o volném obchodu mezi Evropskou unií a Mexikem. Uzavřít by se mohla do několika měsíců.

"Latinská Amerika nejsou rozvojové trhy, v inovativních řešeních mají obrovskou tendenci se přibližovat evropským a americkým. Velká města řeší sílící dopravu a nové průmysly, všude jsou potřeba inovativní řešení," uvedl Jílek. Latinskoamerické státy se v současnosti zabývají například řešením oprav nových silnic, kde české firmy mohou nabídnout technologie na dynamické vážení kamionů. Poptávané jsou ale i parkovací systémy a řízení křižovatek. Česko může podle Jílka nabídnout i své zkušenosti v přechodu z povrchové na hlubinnou těžbu nerostných surovin a využití dronů. "Umíme nalézt zdroje, navrhnout metodu, jak je efektivně vytěžit a zkontrolovat i kvalitu ovzduší a vod," poznamenal Jílek.

Latinská Amerika nepatřila pro ČR po roce 1990 podle generálního ředitele CzechTrade Radomila Doležala mezi prioritní exportní státy, složitá je i jazykově. "Ekonomika se v době velké transformace zaměřovala na země, které byly mentálně i profilem výrobků blíže," řekl ČTK. V 80. letech se v Jižní Americe přitom velmi dobře uplatňovalo české strojírenství, připomněl, což si podle něj stále drží tradici.

Cílem je podle Doležala dostat na latinskoamerické trhy tuzemské malé a střední firmy, kterým se bez větších investic pomohou "otevřít dveře na tamní trhy". Prosazovat se nicméně daří podle něj třeba IT firmy s využitím dat z mobilních telefonů, které mohou sloužit i bezpečnostním složkám. Příkladem zmínil domažlické výrobní družstvo Kovobel, které vyváží kontejnery. Potenciál má podle Doležala i české letectví.

V rámci dohody o volném obchodu mezi EU a Mexikem se již podařilo podle vedoucí oddělení Amerik Evy Bartoňové z MPO zlepšit přístup na trh se zemědělskými komoditami a prosadit i ochranu zeměpisných označení některých českých výrobků zejména spojených s pivem. "Velkou příležitostí pro české firmy by pak představovalo zejména otevření přístupu k veřejným zakázkám na úrovni jednotlivých mexických států," řekla ČTK. Chystá se ale i například dohoda o volném obchodu s uskupením Mercosur, jehož členy jsou Argentina, Brazílie, Paraguay a Uruguay.

Zdroj: ČTK

Byznys a podnikáníLatinská Amerika
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nebaví vás drahá NVIDIA? Vsaďte na boom AI přes komodity

Nebaví vás drahá NVIDIA? Vsaďte na boom AI přes komodity

25. 6.-Tomáš Beránek
Průmyslové kovy