Jílek (CzechTrade): Latinská Amerika je šancí pro firmy se smart řešením

Moderní technologie pro svoz odpadu, parkovací systémy nebo nové těžební metody v hornictví jsou příklady oborů, s nimiž malé a střední české firmy mají šanci uspět na latinskoamerických trzích. Prosadit se mohou například v konceptu smart cities, tedy chytrých měst, anebo v inovacích v hornictví, řekl ve středu exportní konzultant agentury CzechTrade Jiří Jílek na odborné konferenci Smart Export Fórum v Praze. V rámci přímého vývozu ČR je Latinská Amerika zastoupena jedním procentem, převážná většina obchodu míří do Mexika.
Celkový nepřímý vývoz do teritoria, který se ve statistikách nezobrazuje, je podle odborníků pravděpodobně vyšší. Ministerstvo průmyslu v současnosti pracuje na modernizaci dohody o volném obchodu mezi Evropskou unií a Mexikem. Uzavřít by se mohla do několika měsíců.
"Latinská Amerika nejsou rozvojové trhy, v inovativních řešeních mají obrovskou tendenci se přibližovat evropským a americkým. Velká města řeší sílící dopravu a nové průmysly, všude jsou potřeba inovativní řešení," uvedl Jílek. Latinskoamerické státy se v současnosti zabývají například řešením oprav nových silnic, kde české firmy mohou nabídnout technologie na dynamické vážení kamionů. Poptávané jsou ale i parkovací systémy a řízení křižovatek. Česko může podle Jílka nabídnout i své zkušenosti v přechodu z povrchové na hlubinnou těžbu nerostných surovin a využití dronů. "Umíme nalézt zdroje, navrhnout metodu, jak je efektivně vytěžit a zkontrolovat i kvalitu ovzduší a vod," poznamenal Jílek.
Latinská Amerika nepatřila pro ČR po roce 1990 podle generálního ředitele CzechTrade Radomila Doležala mezi prioritní exportní státy, složitá je i jazykově. "Ekonomika se v době velké transformace zaměřovala na země, které byly mentálně i profilem výrobků blíže," řekl ČTK. V 80. letech se v Jižní Americe přitom velmi dobře uplatňovalo české strojírenství, připomněl, což si podle něj stále drží tradici.
Cílem je podle Doležala dostat na latinskoamerické trhy tuzemské malé a střední firmy, kterým se bez větších investic pomohou "otevřít dveře na tamní trhy". Prosazovat se nicméně daří podle něj třeba IT firmy s využitím dat z mobilních telefonů, které mohou sloužit i bezpečnostním složkám. Příkladem zmínil domažlické výrobní družstvo Kovobel, které vyváží kontejnery. Potenciál má podle Doležala i české letectví.
V rámci dohody o volném obchodu mezi EU a Mexikem se již podařilo podle vedoucí oddělení Amerik Evy Bartoňové z MPO zlepšit přístup na trh se zemědělskými komoditami a prosadit i ochranu zeměpisných označení některých českých výrobků zejména spojených s pivem. "Velkou příležitostí pro české firmy by pak představovalo zejména otevření přístupu k veřejným zakázkám na úrovni jednotlivých mexických států," řekla ČTK. Chystá se ale i například dohoda o volném obchodu s uskupením Mercosur, jehož členy jsou Argentina, Brazílie, Paraguay a Uruguay.
Zdroj: ČTK
Aktuality
