Pět dovedností a vlastností, bez kterých se dnes na trhu práce neobejdete

Dávno neplatí, že vrcholným požadavkem na potenciální zaměstnance je "schopnost práce s internetem a textovým a tabulkovým procesorem". Potřeby firem se radikálně mění a do popředí se dostávají takzvané měkké dovednosti. Které z nich byste se měli u sebe snažit rozvíjet, abyste zvýšili své šance na trhu práce?
1. Komunikace a týmový duch
Schopnost efektivně komunikovat v rámci týmu je jedním ze základních požadavků doby. Lidé, kteří nemají týmového ducha, do pracovního prostředí vnášejí napětí a disharmonii. Komunikace se vždy musí zakládat na vzájemném respektu, schopnosti dělat kompromisy a odhodlání dosáhnout vytčeného cíle.
2. Nekonvenční uvažování
Pandemie covidu-19 dala ve firmách vzniknout řadě problémů, se kterými se do té doby nikdo nesetkal. Více než kdy jindy začalo být potřeba myslet out of the box. Nové podmínky na trhu si žádají neotřelé uvažování, proaktivní přístup k řešení problémů i zvýšenou odolnost vůči stresu.
3. Analytické myšlení
Zaměstnanci plnící zadanou práci by měli přemýšlet o tom, zda není možné k věci přistupovat jinak, efektivněji. Není samozřejmě žádoucí, aby zpochybňovali všechno, co jim jejich nadřízený předloží, pokud ale mají dojem, že jakýkoli proces nefunguje tak hladce, jak by mohl, měli by se o své pocity podělit a navrhnout alternativy.
4. Empatie a nadšení pro věc
Bez ohledu na náplň práce je důležité, aby zaměstnanci pozitivně působili na ty, kdo nakonec hradí jejich mzdy. Vrcholný manažer i řadový zaměstnanec musejí společnost reprezentovat a při styku se zákazníky musejí být empatičtí a nadšení pro věc. Nejde přitom jen o osobní styk, týká se to i komunikace, která se kvůli pandemii covidu-19 přesunula do on-line prostoru.
5. Leadership a proaktivní přístup
Schopnost být lídrem je nezbytná ve vrcholném managementu. Stále častěji však zaměstnavatelé vyžadují leadership i u řadových pracovníků, mimo jiné kvůli přechodu podniků na takzvané agilní řízení. Profesor na Harvard Business School Bill George například říká, že vůdcovství je důležité proto, že lídři dokážou v lidech kolem sebe zažehnout vášeň, díky které je výsledek jejich práce řádově lepší.
Zdroj: World Economic Forum
Aktuality
