České firmy se nebojí investovat, zároveň ale své výdaje řídí promyšleně
Po klidnějším únoru se v Česku březen nesl ve znamení jasného oživení firemních výdajů. Vyplývá to z indexu firemních nákladů, který společnost Fidoo pravidelně sestavuje na vzorku 1 300 malých a středně velkých firem v Česku. Objem transakcí vzrostl meziměsíčně o 14,9 %, počet dokonce o 16,2 %. Meziročně firmy utratily o 18 % více, zatímco počet transakcí byl vyšší o 17,1 %. Data ukazují, že české firmy se nebojí investovat, zároveň ale své výdaje řídí promyšleně - nakupují častěji, ale s jasnými limity.
Výdaje v březnu rostly ve všech sledovaných segmentech, a to ve srovnání jak s únorem, tak s loňským březnem. Zatímco meziměsíčně vzrostl počet transakcí víc než jejich objem, v meziročním srovnání tomu poprvé od loňského prosince bylo naopak. Rozdíl však není nijak dramatický a stále platí, že firmy se zaměřují na vědomé řízení nákladů.
"Mnoho firem dnes už ví, že rozumné finanční řízení neznamená přestat utrácet. Znamená to utrácet chytře, sledovat náklady v reálném čase, s jasnými limity a s přehledem. Březnová data ukazují, že nákupní aktivita se zvyšuje, ale rozhodně to není návrat k bezhlavému utrácení," říká Petr Herzmann, spolumajitel Fidoo. "Správně nastavené firemní návyky dokáží firmám ušetřit statisíce ročně a v případě využití chytrých platebních karet pro manažery i celé týmy zároveň dávají zaměstnancům větší autonomii, přičemž lidé v klíčových pozicích neztrácejí přehled o výdajích," dodává.
Navzdory pozitivnímu březnovému vývoji ale zůstává ekonomická situace nejistá. Hrozící obchodní válka mezi USA a zbytkem světa, pokračující nejistota ohledně dodavatelských řetězců a možný tlak na měnové kurzy mohou v druhém kvartálu znamenat zpomalení nebo výkyvy. Klíčové proto bude, jak rychle a pružně dokážou firmy na změny reagovat, nemohou si dovolit být pomalejší než trh. Skvělým indikátorem toho, jak rychlá akceschopnost je zapotřebí, je rychlost, s jakou se mění americká celní opatření.
"Růst výdajů přichází v době, kdy se české firmy stále častěji zamýšlejí nad tím, jaké návyky ve správě výdajů vlastně mají a jak jsou tyto návyky životaschopné v rychle se měnící makroekonomické situaci. Doba přeje těm, kdo mají přehled a data. Kdo čeká s reakcí měsíc, ztrácí náskok a bude první na ráně, přijde-li silnější ekonomický otřes. Firemní návyky a technologie, které umožňují řídit výdaje v reálném čase, už nejsou konkurenční výhodou. Jsou novým standardem," říká Petr Herzmann. "Dalekosáhlost změn totiž nelze úplně předvídat. Mnohé firmy, které to loni ještě vůbec nezvažovaly, letos navazují zahraniční obchodní partnerství, aby přečkaly celní bouři. Řeší tak nové výzvy, třeba otázku směny a zahraničních plateb, s kvalitními nástroji a spolehlivým partnerem, který jim nabídne jasné podmínky a férové směnné kurzy, se může i tento nový 'problém' ukázat jako další příležitost k úspoře a efektivnímu řízení nákladů."
Zdroj: Fidoo