10 rad, jak se stát ředitelem jedné z největších firem světa

Získat pozici šéfa v některé z nadnárodních firem je bez diskuze vrcholem kariéry každého ambiciózního manažera. Cesta k ředitelskému křeslu však není jednoduchá a jen málokdo dokáže trnitou pouť absolvovat. Přesto ale existuje způsob, jak na strastiplné odyseji získat před ostatními dobrodruhy náskok. Zde je deset tipů, které vám k vysněné pozici ředitele velké firmy pomohou.
1. Vzepřete se konvencím
Nedovolte, aby o vaší profesní budoucnosti rozhodovalo okolí. Stejně tak neposlouchejte zcela automaticky ani rady svých rodičů. Ačkoli pro vás vždy chtějí jen to nejlepší, jejich pohled na život a pracovní kariéru bude vždy o poznání konzervativnější než ten váš. Pokud se rozhodujete mezi více možnostmi, snažte se vyhnout otázkám typu "které zaměstnání je lepší pro život?". Dnešní doba si vyžaduje rázná a odvážná rozhodnutí, která musíte udělat jen vy sami.
Značných změn v posledních letech doznaly i požadavky na vzdělání šéfů velkých firem. Na to, aby se z vás stal úspěšný ředitel, již diplom z fakulty managementu nestačí. Při konkurzu na vrcholnou pozici v některé z nadnárodních firem vám může plusové body zajistit například studium některého z "exotických" a ne příliš frekventovaných oborů.
2. Nebojte se riskovat
"Máte svůj život přesně naplánovaný na dvacet let dopředu? Pak na trhu práce neuspějete," říká bývalý šéf britského gigantu BP John Browne. "Nebojte se riskovat. Nemějte strach padat a znovu vstávat, obzvlášť pokud jste mladí," doplňuje.
Jen těžko si můžete být jistí, že nějakou práci nezvládnete, pokud to nezkusíte. Je proto mnohem lepší na vlastní kůži zkusit soukromé podnikání, než se od samého začátku spokojit s "nenáročnou" prací řadového zaměstnance. "Život není o pohodlí a jistotách. Každý den si budete užívat pouze tehdy, pokud nebudete žít v šedi stereotypu a nudy. Vylezte ze své ulity a riskujte," radí James Bilefield ze společnosti Condé Nast Internattional. "Na ředitelské křeslo bez odvahy nedosáhnete."
3. Stanovte si cíl, ne cestu
Slova bývalého ředitele BP potvrzuje i šéf nízkonákladových aerolinek Tiger Airlines Tony Davis. "Jediné, co pro dosažení svého cíle musíte udělat, je stanovit si ho," říká. I podle něj je podrobné plánování osobního i pracovního života spíše kontraproduktivní. "Nepotřebujete pevně danou cestu. Stačí vám jen dostatečně dlouhá nit, jejíž dráhu můžete kdykoli mírně poopravit," pokračuje.
Na začátku cesty byste si měli stanovit minimálně obor svého zájmu. S tímto rozhodnutím však příliš nespěchejte a ujasněte si, jaké jsou vaše zájmy, jakými disponujete schopnostmi a dovednostmi a v jakých odvětvích se orientujete. Nikde sice není napsané, že se po dvaceti letech usilovné práce v oblasti zdravotnictví nemůžete stát ředitelem nadnárodního automobilového koncernu, jistě by však bylo jednodušší a časově ekonomičtější, kdybyste se "tomu pravému" oboru věnovali od začátku.
4. Rozjeďte vlastní byznys od nuly
S vlastním projektem vybudovaným "na zelené louce" získáte za jediný rok více zkušeností, než byste jako zaměstnanci nasbírali za celý život. Z pohledu byznysu je vlastní podnikání ideální příležitostí, jak se naučit vycházet s klienty i zaměstnanci. Startup vás naučí trpělivosti, zodpovědnosti a perfekcionismu, tedy vlastnostem, které jsou pro zájemce o ředitelský post ve velkých firmách klíčové.
Pokud se navíc ze startupu stane úspěšná značka, můžete toho opět využít ve svém kariérním postupu. Při případném budoucím konkurzu na vedoucí pozici ve velké společnosti bude i pouhá zmínka o tom, že jste stáli u zrodu úspěšné firmy nebo známé značky, obrovskou konkurenční výhodou. A pokud v raném věku neuspějete, získáte alespoň zpětnou vazbu, díky které se již nedopustíte stejných chyb.
5. Podílejte se na revoluci trhu
Evropské a americké firmy se po splasknutí technologické bubliny na přelomu tisíciletí a pádu banky Lehman Brothers v roce 2008 staly opatrnějšími. Nové projekty, do kterých jsou ochotny napumpovat obrovské sumy peněz, si pečlivě vybírají. Stále však platí, že pro expanzi do nových oborů a odvětví vyhledávají převážně mladé talenty, tedy převážně absolventy, jejichž uvažování není spoutáno znalostí firemních mechanismů.
"Být součástí takového týmu je jedinečná zkušenost," říká Archie Norman, který se v devadesátých letech zasloužil o zásadní transformaci původně britské sítě supermarketů Asda. "Od zájemců o post ředitele velké společnosti se očekává, že prošli řadou pracovních pozic, ve kterých získali široké spektrum manažerských schopností. Předpokládá se, že tito lidé poznali nejen výhry, ale i tvrdé pády." Pokud možnost stát se součástí týmu, jehož úkolem je iniciovat revoluci celého odvětví, využijete, získáte jedinečnou příležitost, jak si ověřit své schopnosti, objevit své slabiny a zjistit, kde a jaké jsou vaše limity.
6. Uvažujte globálně
Brazílie, Rusko, Indie a Čína patří z pohledu globálních firem mezi světově nejzajímavější oblasti. Nemusí ale zůstat jen u nich – Bangladéš, Egypt, Indonésie, Írán, Mexiko, Nigérie, Pákistán, Filipíny, Turecko, Jižní Korea a Vietnam se podle banky Goldman Sachs a ekonoma Jima O'Neilla v příštích letech přidají k seznamu nejatraktivnějších světových trhů. Pokud vaše ambice směřují ke kariéře v některé z globálních firem, měl by se výčet těchto zemí stát vaší biblí. Domníváte se, že se Čína stane největší světovou ekonomikou? Zkuste si na to vsadit a studujte ve svém volném čase východní historii, kulturu a filozofii, případně se zapište do jazykového kurzu čínštiny.
"Odjet na půl roku do Austrálie a tam noc co noc obrážet všechny bary je ztráta času. Když ale na půl roku odjedete do Pekingu, Tokia nebo São Paula a stanete se plnohodnotnou součástí tamní společností, stanete se později pro firmy, které se na tyto trhy zaměřují, velmi atraktivním zbožím," vysvětluje bývalý děkan prestižní vysoké školy INSEAD Frank Brown.
7. Osvojte si návyky ředitele v předstihu
Známým pravidlem, které šéfové velkých firem tradičně vyzdvihují, je "pravidlo třiceti procent". To říká, že zkušený ředitel věnuje 30 % svého času základním administrativním úkonům, dalších 30 % času tráví se zákazníky a obchodními partnery a v dalších 30 % času rozvíjí firemní byznys plán a strategii růstu. Ve zbylých 10 % času pak regeneruje své síly. Ne každému samozřejmě pravidlo třiceti procent vyhovuje, pokud jste ale dosud nenašli ideální způsob, jak svůj pracovní den strukturovat, můžete se tímto systémem minimálně inspirovat.
8. Nechte vyniknout své charisma
Na pozici šéfa velké společnosti bude vaší každodenní povinností osobní jednání s důležitými zákazníky a strategickými obchodními partnery. Je proto důležité, abyste využili všech svých předností a na protistranu vždy působili jako důvěryhodní partneři. Osvojte si základy řeči těla, učte se ovládat svoji mimiku a dbejte na kultivovaný jazykový projev – hovořte spisovně, plynule a srozumitelně.
Nezapomínejte ani na zaměstnance. Od prvního okamžiku, kdy usednete do ředitelského křesla, je musíte přesvědčit, že si svoji pozici zasloužíte. Pouze tehdy, když prokážete svoji profesní způsobilost, vám zaměstnanci budou důvěřovat a budou bez jakýchkoliv obav plnit vaše přání a nařízení. Firma bez oddaných zaměstnanců je jako tělo bez duše.
9. Spravujte svoji digitální vizitku
Na nebezpečí internetu a sociálních sítí nás média upozorňují každý den. Přesto mnozí z nás stále zapomínají, že ne vše, co si myslíme a děláme, patří na Facebook nebo Twitter. Poslali vám přátelé ne příliš lichotivou fotku z nedávného večírku? V žádném případě se s ní na internetu nechlubte. Ačkoli byste část svého okolí jistě pobavili a ke snímku dostali i nějaký ten "lajk", váš zaměstnavatel (ať již současný či budoucí) by jistě tak nadšený nebyl. Vzpomeňte si na nevydařený tweet bývalého tiskového mluvčího Air Bank Rostislava Kocmana, který si za fotografii pozadí své kolegyně s doplněním, že se na práci "fakt nemůže soustředit", vysloužil výpověď.
Audit profilu na sociálních sítích je samozřejmou součástí každého výběrového řízení. Velké společnosti si dokonce na zmapování veřejného digitálního otisku každého kandidáta na pracovní pozici najímají specializované společnosti. Pečlivě proto kontrolujte, co o sobě světu říkáte, na jakých fotografiích jste označeni a jak na vaše statusy a tweety reagují vaši přátelé.
10. Nevzdávejte se odpočinku, žijte skutečný život
Pozitivní vztah k práci je jedním ze základních předpokladů toho, abyste v kariérním životě došli co nejdále. Přehnaným workoholismem ale nic nezískáte. "Ve Virginu dobře víme, co znamená tvrdě pracovat. Stejně tak ale dobře víme, co je to zábava," říká Richard Branson. V žádném případě svůj život neomezujte jenom na čas strávený v kanceláři a na obchodních jednáních. Věnujte se ve volném čase rodině, přátelům a známým, podělte se s nimi o své radosti a starosti. Jedině tak prožijete skutečně plnohodnotný život.
Stát se ředitelem velké firmy za cenu toho, že přijdete o svůj soukromý život, je slušně řečeno nerozum. Mějte situaci pevně v rukou a nedovolte, aby to byly pouze a jen pracovní povinnosti a peníze, co bude určovat směřování vašeho života. Dobré výkony v práci totiž budete odvádět jedině tehdy, když se budete každý den z hektické kanceláře vracet do klidu a tepla harmonického domova.
Zdroj: LinkedIn