US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ-1,00 %
NVIDIA-2,47 %

Jak dostat zaměstnance na svoji stranu

Zeptali jste se někdy svých zaměstnanců, jak se cítili první den v nové práci? Zkusili jste si někdy představit, co člověk prožívá, když se objeví v neznámém prostředí a hned se má zapojit do běžného chodu firmy? Pocity, které noví zaměstnanci v prvních dnech zažívají, nepatří mezi nejpříjemnější. I proto není od věci jim v začátcích podat pomocnou ruku.

Redakce IW
Redakce IW
13. 11. 2014 | 18:00
Zaměstnání

Při změně zaměstnání je pro člověka nejtěžší pochopit principy fungování nové firmy. Pokud někdo pracuje pět nebo deset let pro jednu společnost a najednou se objeví v úplně jiném prostředí, chvíli mu trvá, než se přeorientuje na novou firemní filozofii, pochopí systém zadávání a plnění různých úkolů nebo se jen zorientuje v tom, komu všemu se za svoji práci zodpovídá. Vedení firmy a vysoce postavení manažeři přitom většinou nemají ani ponětí, co se v hlavách nových zaměstnanců odehrává a jakému stresu musejí čelit.

Kromě toho, že jsou zaměstnanci v prvních dnech v nové práci velice nejistí, jsou ovšem zároveň i velice vnímaví, protože moc dobře vědí, že se coby nové kolečko v zaběhnutém soukolí musejí rychle přizpůsobit fungujícímu systému. A právě toho je potřeba využít. Důležité je, aby si lidé z vedení firmy ujasnili, co od svých zaměstnanců požadují, a k tomu je od samého začátku cíleně vedli.

Uvedení nového zaměstnance do firmy by v žádném případě nemělo spočívat jen ve vysvětlení podnikového know-how, ale především ve sdílení firemní filozofie a vytčených cílů. Noví zaměstnanci by zkrátka neměli pochopit jen to, co firma dělá, ale hlavně na jakých hodnotách své podnikání zakládá. Skutečně prospěšní a cenní totiž mohou být pouze zaměstnanci, kteří pochopí, že do práce nechodí jen proto, aby mechanicky plnili zadané úkoly.

Udělejte si na své zaměstnance čas

Je-li to jen trochu možné, měli by všichni noví zaměstnanci dostat možnost poznat kromě svých kolegů a přímých nadřízených i nejvyšší vedení společnosti, pro kterou pracují. Šéf hotelového řetězce The Ritz-Carlton Hotel Company se například osobně účastní otevření každého nového hotelu této sítě, a to bez ohledu na to, zda se jedná o hotel v USA, nebo na opačné straně světa. Nikdy si přitom nenechá ujít příležitost promluvit k personálu hotelu a zdůraznit, jaké je poslání společnosti, pro niž všichni přítomní pracují.

Vezměme si například takového hlídače v obchodním centru. Náplní jeho práce je pozorovat, co se kolem něj děje, a dohlížet na to, aby se všichni chovali v souladu s provozním řádem budovy. Pokud tedy vejdete do neznámého obchodního centra, ve kterém chcete najít jeden konkrétní obchod, ale skončíte u toho, že jen bezradně zíráte do orientačního plánu u vchodu, nemůže nikdo nic říct, pokud si vás tento hlídač ani nevšimne. Co kdyby ale tentýž člověk pochopil, že může kromě dohlížení na hladký chod centra přispět i ke spokojenosti zákazníků, přišel za vámi a zdvořile se zeptal, zda nepotřebujete s něčím poradit? Takové obchodní centrum to u vás právě vyhrálo.

Zdroj: Forbes

Byznys a podnikáníMezilidské a pracovní vztahyZaměstnání
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio