Jak podnikatelé (ne)připravují děti na převzetí rodinného stříbra

Nejen první vlnu českých polistopadových podnikatelů začíná trápit, co bude s jejich byznysem, až se rozhodnou pověsit podnikání na hřebík. V USA nebo Asii řeší mnoho rodinných firem velmi podobné otázky.
Odpověď je zdánlivě jednoduchá. Pokud jde o rodinný podnik, měl by zůstat v rodině, tedy přejít na některého z potomků. Bohužel ne vždy je to tak jednoduché. Někdy se mezi potomky majitelů nenajde nikdo, kdo by o rodinné stříbro projevil zájem, jindy zase žádný z nich nevypadá jako ideální kandidát na vedení úspěšné firmy s potenciálem dalšího růstu. Těmto rizikům se ale dá poměrně úspěšně předcházet.
V zámoří se některé poradenské společnosti zaměřují výhradně na finanční a podnikatelské vzdělávání dětí z majetných rodin. Na speciálních kurzech jsou děti od útlého věku připravovány na to, že se jednou stanou dědici velkého majetku, za nějž budou muset převzít plnou odpovědnost. Začíná se sestavováním jednoduchého rodinného rozpočtu a po několika letech se končí rozvíjením manažerského uvažování.
Kamenem úrazu je špatná komunikace
Byznys je to více než zajímavý. Zhruba pět procent amerických domácností dnes vlastní asi 63 % celkového bohatství Spojených států, takže se hraje o velké peníze. Roční poplatek za služby některých poradenských firem začíná i na 200 tisících dolarů.
Způsob, jakým tyto firmy s budoucími dědici rodinného majetku pracují, taktéž prošel radikálním vývojem. Poradci dnes mimo jiné v daleko větší míře nahlížejí do každodenního života rodin, díky čemuž získávají přehled o tom, kde mají děti a jejich rodiče největší limity.
Rodiče si mnohdy s dětmi, jež vyrostly v absolutním dostatku, nevědí rady. "Děti ze zámožných rodin často utrácejí obrovské sumy peněz za luxusní auta a další výstřelky a rodiče jednoduše nevědí, jak jejich rozhazování zastavit," říká americký poradce a spoluautor knihy Preparing Heirs Roy Williams.
Podle Williamse řeší jisté problémy s předáváním majetku další generaci až 70 % bohatých rodin. Nejčastěji podle něj přitom za problémy stojí špatná komunikace v rodině. Rodičům proto doporučuje, aby s dětmi o penězích vážně mluvili od útlého věku a postupně je seznamovali se stále důležitějšími rozhodnutími o rodinném majetku.
Na osvojování si základů finanční gramotnosti není nikdy brzy a čím dříve děti pochopí princip hodnoty peněz, tím dříve se budou moci začít připravovat na to, že se jednoho dne pod tvrdou prací jejich rodičů a prarodičů objeví jejich podpis.
Zdroj: Bloomberg