Finance a obchod: Co vás ve škole nenaučí

Co se na školách neučí, ale mělo by? Ben Carlson, certifikovaný finanční analytik, který řídí portfolia pro instituce i jednotlivce v Ritholtz Wealth Management, popisuje své zkušenosti se studenty portfoliomanagementu, které vede na jedné z univerzit v Michiganu. Kde mají vlivem strnulého vzdělávacího systému největší mezery?
Komunikace
Je často zarážející, kolik prostoru věnují školy biflování historie, definic, teorií a modelů, a jak málo se přitom zaměřují na pilování takzvaných soft skills (interpersonálních dovedností). S kým byste raději spolupracovali v byznysu - s méně akademicky vzdělaným člověkem, který umí správně komunikovat se svým okolím, nebo se sociálně nemotornou chodící encyklopedií?
Teorie vytržené z kontextu
"Jeden ze studentů se mě ptal na můj názor na efektivní hranice v teorii portfolia a optimalizaci poměru rizika a výnosu. Odpověděl jsem, že hlavní myšlenka, na níž se tyto teorie zakládají, je velmi přínosná pro portfoliomanagement, a to hned v několika ohledech. Diverzifikace a vůbec idea přimíchat do portfolia investice, které se chovají odlišně, je v investiční praxi důležitý koncept," vzpomíná Carlson.
Do těchto typů modelů ale nesmíte příliš zabřednout. Korelace a další tržní vztahy jsou dynamické. To znamená, že se neustále mění a nejsou stabilní, jak předpokládá model.
Přestože je tato větička u každého investičního produktu nebo doporučení uvedena v disclaimeru, málokdo ji skutečně bere na vědomí. Proto ještě jednou: Minulost opravdu není předobrazem toho, co se stane v budoucnu. Efektivní hranice vám ukáže nejlepší rizikově očištěné výnosy na historických datech. Nikdo ale nedokáže říct, jaká alokace bude ideální v budoucnu.
Modely a teorie mohou při investičním vzdělávání hrát určitou roli, neřeknou ale úplný příběh. Řada akademiků je bere příliš doslovně, aniž by se podívala na jejich implikace pro reálný svět. Žádný model není perfektní, ze všeho nejvíce záleží na jeho interpretaci pro koncového uživatele.
Učebnice na všechno a na nic
Na škole utratíte hromadu peněz za knihy, nemluvě o čase stráveném s nimi. Ne že by čtení odborné literatury nebylo přínosné, ale zamyslete se nad tím, kolik knih jste přečetli mimo povinnou studijní literaturu. Přitom je na světě tolik zajímavých prací na téma byznysu, investování, managementu a psychologie. "Většina mých vlastních zkušeností pochází z 'postgraduálního' čtení. A lituji, že jsem nezačal dříve," stěžuje si Carlson a doplňuje, že ho mrzí zejména přístup profesorů. Proč studentům nedovolí odložit většinu učebnic a nedoporučí raději sáhnout po knihách o reálném byznysu?
Mezi autory najdete řadu velkých osobností korporátního světa, skvělých investorů, firemních lídrů, uznávaných ekonomů nebo dalších velkých jmen. Přečíst si jeden životopis úspěšného byznysmena je možná daleko hodnotnější než přelouskat desítky učebnic předepsaných v osnovách univerzit. Třeba takové Buffettovy výroční dopisy akcionářům (které jsou volně dostupné na internetu) vám dají více než všechny učebnice pro MBA programy.
Neexistuje nic jako dokonalý byznys model
Případové studie z Harvardovy univerzity byly vždy zajímavé, ale opomíjely zmínit počet firem, které vyzkoušely tu samou strategii a zkrachovaly. Úspěšné byznys modely spojují dvě věci - skvělý produkt, ale také pořádná dávka štěstí. Na finanční škole se ale o štěstí nemluví, protože není kvantifikovatelné.
Makroekonomické kurzy
"Většina toho, co jsem se naučil na ekonomických kurzech, odpovídala prostředí před deseti lety. Všechny teze o měnové politice, úrokových sazbách a inflaci dávno neplatí," upozorňuje Carlson. "V učebnici to ale znělo docela chytře."
Motivace
Když se pokoušíte odhadnout něčí motivaci ve světě byznysu, podívejte se na něj komplexně. Když nahlédnete strukturu jeho motivace, budete schopni porozumět většině kroků, které dělá. A je jedno, zda jde o podnik, jednotlivce a podobně.
Prodej
Většina lidí má negativní postoj k prodávání. První, co vás při slově salesman napadne, je slizký prodejce aut nebo pojišťovák. Ve světě byznysu ale nejde prodejcům uniknout. Každý byznys potřebuje prodávat svůj produkt. A nejde jen o zboží a služby, umění prodeje je potřeba si osvojit i v souvislosti s vlastními úspěchy a dovednostmi.
Psychologie a behaviorální věda
"Když se mě někdo zeptá, co bych dělal, kdybych si měl zopakovat studia, říkám, že bych studoval psychologii," přiznává portfoliomanažer. "Neexistují žádné formule, rovnice nebo důkazy o lidském chování. Je to chyba. Thinking, Fast and Slow od Daniela Kanehmana by měla být povinnou četbou."
Přednášky na téma "složitost investování" se nekonají
"Jedna třída dostala za úkol investovat reálné peníze na účet školy," vzpomíná Carlson. "Nikdo vám ale neřekne, jak je těžké dosáhnout na trhu nadprůměrného výnosu. Na škole se studenti starají jen o to, aby měli co nejpreciznější tabulku ocenění firmy. Přitom pochopit, že úspěšné investování není jednoduché, je vlastně jeden z prvních kroků, které byste měli udělat, abyste se stali lepšími investory," uzavírá Carlson.
Zdroj: A Wealth of Common Sense