Pivovarům Lobkowicz loni klesly celkové tržby o 1,2 % na 1,188 miliardy Kč, nad silnou ČR převážil slabý výsledek exportu

Skupině Pivovary Lobkowicz v loňském roce proti předchozím dvanácti měsícům klesly tržby o 1,2 % na 1,188 miliardy Kč. Celkové výnosy z prodeje piva se skupině snížily o 0,6 % na 1,118 miliardy Kč. Dařilo se prodeji piva v ČR, slabý výsledek ale vykázal vývoz.
Celkové tržby z prodeje piva mírně klesly i přes nárůst celkových objemů prodeje a zdražení. Rozhodujícím faktorem byl podle skupiny pokračující přesun prodejů ze segmentu restauračních zařízení (on-trade) do segmentu řetězců (off-trade). Ostatní výnosy, které zahrnují výnosy z prodeje sladu a nealkoholických nápojů, klesly meziročně o 9,5 % na 69,7 milionu Kč.
Růst tržeb z prodeje piva v ČR byl ovlivněn jednak rostoucími objemy, a jednak růstem průměrných cen. Výrazný pokles naopak zaznamenaly tržby z exportního prodeje. "Podstatná část poklesu prodejů se udála v segmentu klíčových zákazníků, a to zejména u dodávek do Polska, kde byly ukončeny dodávky v kartonovém balení s nízkou marží. K poklesu prodejů došlo i u on-trade exportních zákazníků, a to zejména v Rusku," uvedla společnost ve výsledkové zprávě.
Celkový objem dodávek Pivovarů Lobkowicz do Ruské federace klesl v roce 2015 téměř o 50 %. Na Slovensku došlo v průběhu roku 2015 ke změně hlavního distributora, což mělo mírně negativní vliv na výši prodejů, dlouhodobě by tento krok ale měl být podle skupiny pozitivní. Propad exportu do Ruska byl částečně kompenzován růstem prodeje na jiných trzích, například v Maďarsku, Polsku, Švédsku či Německu.
"Vzhledem k probíhající povinné nabídce odkupu pro minoritní akcionáře za cenu 208 Kč za akcii, která je platná do 30. května, by zveřejněná čísla neměla mít žádný dopad na cenu akcií," řekl Milan Lávička, analytik J&T Banky.
Ve výhledu pro letošní rok skupina uvedla, že hodlá pokračovat v posilování pozic v domovských regionech s důrazem na prodej sudového piva. V oblasti exportu chce dále rozvíjet kvalitní distribuční síť a spolupracovat s obchodními partnery, kteří mají dlouhodobý potenciál růstu a poskytují komplexní podporu svěřeným značkám. V oblasti rozvoje nových trhů chce společnost klást důraz především na čínský trh.
Rok 2015 byl pro Pivovary Lobkowicz důležitý také kvůli změně majoritního vlastníka. Tím se stala společnost Lapasan, která rozhodující podíl 79,4 % v PLG koupila loni na začátku září za 1,9 miliardy korun. Většinový 70% podíl v Lapasanu drží čínská skupina CEFC, 20% podíl má společnost J&T Private Equity Group, 10 % pak generální ředitel Pivovarů Lobkowicz Zdeněk Radil.
Na konci ledna pak Lapasan oznámila, že v rámci povinné nabídky odkupu akcií Pivovarů Lobkowicz uzavřela smlouvy na koupi 2,18 milionu kusů cenných papírů PLG za cenu 208 Kč za kus. To představuje podíl na základním kapitálu Pivovarů Lobkowicz 18,7 %.
"Velká účast minoritních akcionářů v rámci povinné nabídky odkupu byla očekávána. Free float skupiny Pivovary Lobkowicz se tak nyní bude pohybovat zhruba na úrovni dvou milionů eur," řekl po oznámení výsledku první nabídky odkupu akcií PLG Petr Bártek, analytik z České spořitelny.
Jelikož podíl Lapasanu v Pivovarech Lobkowicz tímto přesáhl 90 %, vznikla společnosti povinnost učinit ještě dodatečnou nabídku na převzetí akcií za stejnou cenu s dobou závaznosti 90 dnů. Tuto dodatečnou nabídku společnost učinila na konci února a potrvá do 30. května.
Pivovary Lobkowicz Group tvoří sedm regionálních pivovarů v Protivíně, Uherském Brodě, Jihlavě, Hlinsku, Klášteře Hradiště nad Jizerou, Vysokém Chlumci a Černé Hoře. Mezi hlavní značky patří Lobkowicz, Rychtář, Klášter, Platan, Ježek, Černá Hora a Uherský Brod.
Zdroj: Pivovary Lobkowicz Group