Zaostřeno na e-commerce: Internet si pochutnává na maloobchodním koláči

Tržby českých e-shopů loni stouply o pětinu na 100 miliard korun. Na celkovém maloobchodu se již prodej přes internet podílí desetinou. A tento podíl bude nadále růst s tím, jak on-line nakupování bude pohodlnější (a tím pádem oblíbenější). Jak jsou na tom on-line nákupy globálně i v České republice? A o jaké zboží je největší zájem?
Nakupování zboží a služeb přes internet se stává samozřejmostí, o čemž svědčí neustále rostoucí počet lidí nakupujících on-line i zvyšující se tržby on-line obchodů. Podle odhadu srovnávače Heureka.cz je v Česku přes 36 tisíc aktivních e-shopů. Mnoho z nich vzniklo během hospodářského útlumu po roce 2008 jako zdroj přivýdělku fyzických osob, a většina tak stále generuje obrat v řádu stovek tisíc korun ročně. Od roku 2014 (kdy jich bylo přibližně 37 200) počet e-shopů u nás mírně klesá v souvislosti s konsolidací trhu.
Velkým trendem v českém e-commerce sektoru je splývání hranice mezi klasickými e-shopy a tradičními kamennými prodejnami. Kamenné obchody stále častěji otevírají internetovou formu prodeje, ať už z důvodu udržení, nebo rozšíření okruhu potenciálních zákazníků. Naopak internetové obchody budují sítě výdejních míst či showroomů, kde si zákazníci mohou zboží objednané přes internet nejen vyzvednout, ale i prohlédnout a vyzkoušet. Vedle striktně internetových a kamenných obchodů tedy vzniká stále větší skupina obchodníků provozujících obě formy prodeje.
E-shopy lze rozdělit na (často středně velké) obchody specializované na určitý segment a na velké univerzální obchody. Vedle klasických e-shopů se rozvíjí i sektor dalších internetových služeb souvisejících s internetovým prodejem, jako jsou zásilkovny či uloženky, kde je možné si objednané zboží vyzvednout, dále rozvážkové služby (například hotových jídel či potravin), srovnávače cen, agregátory nabídky zboží a služeb, slevové portály, agregátory zásilek a další.
Pro e-commerce je typická sezónnost prodeje s velkým významem Vánoc. E-shopy obvykle utrží za poslední 4 měsíce roku přibližně stejně jako za prvních 8. V poslední době se ale sezónní rozdíly v tržbách mírně stírají s tím, jak lidé nakupují přes internet stále více zboží denní potřeby. Nejslabším obdobím jsou zpravidla letní měsíce.
Stále nejčastějším způsobem platby zůstává dobírka, české e-shopy ale nabízejí i platby bankovním převodem, platební kartou, rychlou on-line platbou (takzvané platební tlačítko), elektronickou peněženkou (PayPal, GoPay), platbou při převzetí, na splátky či v podobě odložené platby (FerBuy, Twisto). Rozšiřuje se také platba pomocí QR kódu. Naopak platba na fakturu, která je standardní například v Německu, je v českých e-shopech spíše neobvyklá.
Statistika a aktuální vývoj e-commerce
9 největších trendů v e-commerce
Zdroj: Česká spořitelna