US MARKETOtevírá v 15:30
S&P 500+0,13 %
NASDAQ-0,21 %
DOW JONES+0,16 %
PX+0,35 %
ČEZ+0,46 %
NVIDIA-2,47 %

Zaostřeno na e-commerce: Internet si pochutnává na maloobchodním koláči

Tržby českých e-shopů loni stouply o pětinu na 100 miliard korun. Na celkovém maloobchodu se již prodej přes internet podílí desetinou. A tento podíl bude nadále růst s tím, jak on-line nakupování bude pohodlnější (a tím pádem oblíbenější). Jak jsou na tom on-line nákupy globálně i v České republice? A o jaké zboží je největší zájem?

Redakce IW
Redakce IW
23. 2. 2017 | 12:00
Technologie

Nakupování zboží a služeb přes internet se stává samozřejmostí, o čemž svědčí neustále rostoucí počet lidí nakupujících on-line i zvyšující se tržby on-line obchodů. Podle odhadu srovnávače Heureka.cz je v Česku přes 36 tisíc aktivních e-shopů. Mnoho z nich vzniklo během hospodářského útlumu po roce 2008 jako zdroj přivýdělku fyzických osob, a většina tak stále generuje obrat v řádu stovek tisíc korun ročně. Od roku 2014 (kdy jich bylo přibližně 37 200) počet e-shopů u nás mírně klesá v souvislosti s konsolidací trhu.

Velkým trendem v českém e-commerce sektoru je splývání hranice mezi klasickými e-shopy a tradičními kamennými prodejnami. Kamenné obchody stále častěji otevírají internetovou formu prodeje, ať už z důvodu udržení, nebo rozšíření okruhu potenciálních zákazníků. Naopak internetové obchody budují sítě výdejních míst či showroomů, kde si zákazníci mohou zboží objednané přes internet nejen vyzvednout, ale i prohlédnout a vyzkoušet. Vedle striktně internetových a kamenných obchodů tedy vzniká stále větší skupina obchodníků provozujících obě formy prodeje.

E-shopy lze rozdělit na (často středně velké) obchody specializované na určitý segment a na velké univerzální obchody. Vedle klasických e-shopů se rozvíjí i sektor dalších internetových služeb souvisejících s internetovým prodejem, jako jsou zásilkovny či uloženky, kde je možné si objednané zboží vyzvednout, dále rozvážkové služby (například hotových jídel či potravin), srovnávače cen, agregátory nabídky zboží a služeb, slevové portály, agregátory zásilek a další.

Pro e-commerce je typická sezónnost prodeje s velkým významem Vánoc. E-shopy obvykle utrží za poslední 4 měsíce roku přibližně stejně jako za prvních 8. V poslední době se ale sezónní rozdíly v tržbách mírně stírají s tím, jak lidé nakupují přes internet stále více zboží denní potřeby. Nejslabším obdobím jsou zpravidla letní měsíce.

Stále nejčastějším způsobem platby zůstává dobírka, české e-shopy ale nabízejí i platby bankovním převodem, platební kartou, rychlou on-line platbou (takzvané platební tlačítko), elektronickou peněženkou (PayPal, GoPay), platbou při převzetí, na splátky či v podobě odložené platby (FerBuy, Twisto). Rozšiřuje se také platba pomocí QR kódu. Naopak platba na fakturu, která je standardní například v Německu, je v českých e-shopech spíše neobvyklá.

Statistika a aktuální vývoj e-commerce




9 největších trendů v e-commerce

Zdroj: Česká spořitelna

EU Office ČSInternetKnowledge Centre ČSMaloobchodSpotřebiteléTechnologieTrendy
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

Je AI už bublina, nebo stále příležitost století? Na konferenci Market Mood padly odpovědi

22. 10.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Investiční portfolio