US MARKETOtevírá za: 3 h 14 m
DOW JONES-0,21 %
NASDAQ+0,72 %
S&P 500+0,10 %
META+0,51 %
TSLA+4,07 %
AAPL-0,28 %

Provozní zisk Benziny by letos mohl překonat miliardu korun, do roku 2018 chce firma investovat více než miliardu

Provozní zisk EBITDA čerpacích stanic Benzina z petrochemického holdingu Unipetrol by letos mohl překročit jednu miliardu korun. Loni činil 960 milionů korun. V rozhovoru s ČTK to řekl ředitel Benziny Marek Zouvala. Do roku 2018 podle něj Benzina plánuje investovat více než miliardu korun do modernizace čerpacích stanic.

Ziskovost je podle Zouvala průkaznějším ukazatelem než tržby, které jsou ovlivněny mimo jiné vývojem na trhu s ropou. V loňském roce utržila Benzina 18 miliard korun včetně spotřební daně. Letošní odhad tržeb Zouvala specifikovat nechtěl.

Benzina na tuzemském trhu provozuje nejvíce čerpacích stanic. Na začátku června jich bylo 385, druhá skupina MOL jich má 306. Benzina v současnosti v ČR také postupně přebírá více než 60 benzinových pump rakouské společnosti OMV, přejmenovat ji zbývá 26 z nich.

Aktuální tržní podíl Benziny na celkovém prodeji pohonných hmot v Česku činí podle předběžných odhadů firmy 19 %. Letos by společnost ráda na trhu dosáhla pětinového podílu. "Když k současnému stavu dopočítám čerpací stanice, které jsme dosud od OMV nepřevzali, tak poměrně upřímně a otevřeně mohu říct, že těch dvacet procent do konce roku dokonce přesáhneme," uvedl Zouvala. Výtoč některých čerpacích stanic, které Benzina od rakouské firmy koupila, se podle něj po přejmenování až zdvojnásobila.

Podotkl, že zmíněná transakce je unikátní v tom, že poprvé někdo v ČR v takovém měřítku nekoupil celou značku pump, ale pouze část. V tomto případě zhruba třetinovou. "Dávalo nám tehdy smysl koupit celou síť OMV v ČR, ale na prodej byla jen část," dodal Zouvala. K záměru je podle něj Benzina ochotna se kdykoliv vrátit.

Dále uvedl, že po převzetí zmíněných pump OMV a zachování současné sítě je možný nárůst podílu Benziny na tuzemském trhu ještě o další dva až tři procentní body. "Dál už je to technicky omezené," dodal. Největším problémem trhu je podle něj existence některých neveřejných nebo poloveřejných stanic, které mají ze zákona úlevy.

Do budoucna chce firma podle něj zvýšit mimo jiné podíl produktů z mateřských rafinérii, které přes její čerpací stanice projdou. "Nejefektivnější v našem byznysu je prodávat vyrobenou hmotu přes vlastní čerpací stanice," dodal.

"Výhled pro rok 2017 je v souladu s našimi odhady (EBITDA 1,026 miliardy Kč) a potvrzuje pro Unipetrol pozitivní makroekonomické prostředí," uvedl analytik Pavel Smolík z České spořitelny.

"Přestože Benzina představuje jenom necelých 10 % z celkového zisku EBITDA Unipetrolu, považujeme zprávy o posilujícím podílu na trhu i ziskovosti Benziny za pozitivní. Mohly by podpořit akcie společnosti v dalším růstu, který od začátku roku investorům již umožnil zhodnocení o více než 50 %," doplnil analytik Richard Miřátský z Komerční banky.

Velké investiční plány pro příští rok

Dále Zouvala řekl, že do roku 2018 Benzina plánuje investovat více než miliardu korun do modernizace čerpacích stanic. Skupina MOL dříve uvedla, že mezi roky 2017 a 2019 chce do modernizace a dokončení přejmenování svých stanic v ČR investovat 2,5 miliardy korun, z toho téměř miliardu letos.

Podle Zouvaly jsou investice Benziny a MOL neporovnatelné, mimo jiné kvůli tomu, že MOL kromě svojí značky provozuje v ČR pumpy Pap Oil. "Pokud investuji do čerpacích stanic víc než můj konkurent, je to pro mě vždycky problém. Jestli udělám to samé za méně peněz, mám konkurenční výhodu, protože víc vydělám," uvedl.

Ve srovnání s okolními státy vychází Česko jako pumpařská velmoc. Dlouhodobě vede v počtu obyvatel na jednu veřejnou čerpací stanici nebo v četnosti pump na dálnicích. Míst, kde lze nyní v ČR postavit rentabilní čerpací stanici na zelené louce, je podle Zouvaly do deseti.

"V silných lokalitách, jako je Praha, prakticky nemáte šanci. Kde se vám otevírají šance, jsou příměstské satelity. Tam dnes strategicky cílíme nejenom my, ale i naši rivalové," uvedl. Postavit novou čerpací stanici podle něj stojí 25 až 27 milionů korun.

Benzina chce jít spíše cestou samoobslužných stanic, které nejsou tak velké a jejichž stavba stojí zhruba o polovinu méně. Firma jich má nyní pět, v horizontu dvou let jich chce mít minimálně deset. "Na relativně malém místě se i přes náročná povolení dostanete na místa, kde byste se s normální čerpací stanicí objevit nemohli. Příkladem budiž, že dnes jednáme na několika místech v Praze, téměř v centru, kde klasickou čerpací stanici dnes už nepostavíte," podotkl.

Zouvala už dříve uvedl, že firma chce většinu svých pump sjednotit pod značku Benzina. Dosud v Česku provozuje také čerpací stanice značky Benzina Plus, Star a Orlen. Z ekonomických důvodů sjednocuje název stanic postupně. "Doufám, že hotovo bude do dvou let," uvedl. Letos na jaře přejmenovala Benzina svoji naftu a benzin Natural 95. Nově se jmenují Efecta Diesel a Efecta 95.

Nové palivo na Barrandově nebo v Záluží

Letos Benzina plánuje otevřít na pražském Barrandově nebo v Záluží u Litvínova svoji první vodíkovou stanici. Cena nové vodíkové stanice je podle Zouvaly zhruba milion eur, tedy podobně jako u klasické benzinové pumpy. Benzina zatím řeší, zda nové palivo přidá na stojan ke klasickým palivům, nebo bude zvlášť. "Studie jsou na obě řešení, prioritně ho chceme mít u stojanu. Záleží ale na všech technických a bezpečnostních normách," uvedl Zouvala.

Ve stavbě vodíkových pump v Česku chce být podle něj Benzina lídrem. "Princip je, že vodík jako Unipetrol vyrábíme a přes Benzinu bychom ho prodávali. Takže bychom jako paliváři měli obě věci - klasické pohonné hmoty a k tomu i vodík jako novodobou pohonnou hmotu pro elektromobilitu," doplnil Zouvala.

Uvedl, že naopak nevěří ve větší uplatnění plynu jako paliva budoucnosti pro automobily, a to jak zkapalněného ropného plynu LPG, tak stlačeného zemního plynu CNG. Tato paliva stejně jako možnost nabít si elektromobil Benzina na některých svých stanicích nabízí, nejsou ale pod její značkou.

Firma také rozvíjí koncept občerstvení Stop Café, do budoucna by ho ráda měla na všech pumpách. "Jdeme do gastronomie a do prostředí, co zákazník očekává. Nabídkově jsou to čerstvé nápoje nebo třeba saláty a hamburgery," dodal Zouvala.

Zdroj: ČTK

Akcie ČROrlen UnipetrolPohonné hmoty
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

Nahoru, nebo dolů #12: Jádro a emise jako never ending story

13. 5.-Michaela Nováková, Vendula Pokorná
Česká republika