Chorvatsko se vrací ke stavbě mostu na Pelješac, Bosna se zlobí

Chorvatsko v pondělí podepsalo dohodu s čínskou společností China Road and Bridge Corporation na výstavbu mostu, který spojí přes poloostrov Pelješac celé chorvatské pobřeží. Projekt ale po šestiletém přerušení stavby znovu vyvolal pobouření v Bosně, podle které se obě země nejdřív musejí dohodnout na jasném určení hranic pobřežních vod.
Budování mostu začalo v roce 2007 přes silný odpor tehdejšího bosenského vedení. Kvůli světové ekonomické krizi ale byly práce o pět let později z rozhodnutí chorvatské vlády přerušeny. Most má být dlouhý 2 440 metrů a jeho konstrukce z betonu a oceli má odolat veškerým nepříznivým podmínkám. Předpokládá se, že tato dopravní cesta bude zprovozněna do tří až čtyř let. Podle deníku Večernji list hodnota kontraktu s Číňany přesáhne dvě miliardy kun.
Chorvatská vláda realizaci projektu obhajuje tím, že Pelješacký most ušetří čas při cestě na poloostrov, ale také na jižní část chorvatského pobřeží s Dubrovníkem. Nyní totiž řidiči musejí projíždět přes 12 kilometrů široký úsek bosenského území, které sahá až k moři, a přes dvě hraniční kontroly.
Bosna už před zahájením stavby v roce 2007 Chorvatsku pohrozila soudní žalobou u mezinárodního či arbitrážního soudu. Po pondělním podpisu kontraktu chorvatských představitelů s čínskou společností dal důrazný nesouhlas s tímto záměrem znovu najevo předseda předsednictva Bosny (kolektivní hlavy státu) Bakir Izetbegović. Zdůraznil, že stanovisko Bosny a Hercegoviny v této věci se během více než deseti let nijak nezměnilo.
Chorvatský premiér Andrej Plenković výhrady Sarajeva odmítá a tvrdí, že most se buduje "s plným respektováním Bosny a Hercegoviny". "Výška (mostu) 55 metrů umožňuje plavební cestu a kvalitní fungování (bosenského) přístavu Neum, čímž jsou zajištěna veškerá práva Bosny a Hercegoviny," prohlásil Plenković podle chorvatského státního rozhlasu a televize HRT.
Zdroj: ČTK