Evropské akcie ve čtvrtek převážně zpevnily, proti trendu šel automobilový sektor

Evropské akciové trhy ve čtvrtek převážně stouply, když investoři vyhodnocovali vývoj obchodních vztahů mezi Spojenými státy a Čínou poté, co zástupci obou zemí ve středu podepsali dílčí obchodní dohodu. Uzavřela se tak první fáze obchodních jednání, na kterou by podle slov amerického prezidenta Donalda Trumpa měla v blízké budoucnosti navázat fáze druhá.
Regionální index STOXX Europe 600 získal 0,22 % na 420,54 bodu, britský FTSE 100 odepsal 0,43 % na 7 609,81 bodu, francouzský CAC 40 posílil o 0,11 % na 6 039,03 bodu a německý DAX se snížil o 0,02 % na 13 429,43 bodu. Nejvyšší zisk zaznamenaly utility, jež vzrostly zhruba o procento, naopak automobilový sektor odevzdal 0,9 %.
Spor se ve čtvrtek rozhořel mezi Nizozemskem a Čínou poté, co pekingský velvyslanec varoval nizozemskou vládu před zamezením dodávek nizozemského výrobce polovodičového vybavení ASML do Číny. Akcie firmy zakončily seanci se ziskem 0,14 %.
Bezmála o 9 % se ve čtvrtek propadly cenné papíry britské vydavatelské a vzdělávací společnosti Pearson, jež varovala před nižším ziskem, než se původně očekávalo.
Hlavní čtvrteční události na evropských trzích
- Meziroční růst cen průmyslových výrobců v Česku v prosinci zrychlil na 2,1 procenta, v listopadu ceny stouply o 0,9 procenta. Ceny stavebních prací byly v prosinci vyšší o 4,6 procenta, v zemědělství naproti tomu klesly o 3,7 procenta. Uvedl to ve čtvrtek Český statistický úřad. Analytici podobný vývoj očekávali. V průměru za celý loňský rok ceny průmyslových i zemědělských výrobců, tržních služeb pro podniky i stavebních prací rostly.
- Meziroční růst spotřebitelských cen v Německu v prosinci podle údajů harmonizovaných s metodikou Evropské unie zrychlil na 1,5 procenta z listopadových 1,2 procenta. Ve své konečné zprávě to ve čtvrtek uvedl německý statistický úřad. Potvrdil tak své předběžné údaje ze začátku ledna.
- Celosvětový prodej aut francouzské automobilky PSA Group loni klesl o deset procent na 3,49 milionu vozů. Firma ve čtvrtek uvedla, že hlavním důvodem je výrazný pokles odbytu v Číně, na Blízkém východě a v Africe. Předloni skupina prodala rekordních 3,88 milionu automobilů.
Zdroj: CNBC