US MARKETOtevírá v 15:30
DOW JONES+1,00 %
NASDAQ+0,52 %
S&P 500+0,52 %
ČEZ+0,25 %
KB+0,00 %
Erste+1,08 %

Britská vláda schválila dokončení rychlodráhy, náklady by mohly dosáhnout až 100 miliard liber

Britská vláda v úterý schválila dostavbu rychlodráhy spojující Londýn s městy na severu země. Náklady kontroverzního projektu přitom stoupají, podle agentury Bloomberg by mohly dosáhnout až 100 miliard liber. Konzervativní premiér Boris Johnson kvůli záměru čelí nesouhlasným hlasům také z řad vlastní strany. První souprava se po vysokorychlostní trati (High Speed 2, HS2) rozjede patrně až v roce 2031.

"Tuto zemi brzdí nedostatečná infrastruktura," řekl Johnson zákonodárcům v Dolní sněmovně. "Můžeme buďto vyžít s existujícím spojením mezi severem a jihem, anebo sebrat odvahu k rozhodnutí, které - jakkoliv bude složité a kontroverzní - přinese prosperitu všem částem země," dodal.

Rychlodráha se podle webu HS2 stane nejrozsáhlejším infrastrukturním projektem Evropy, při jejím budování vznikne 30 000 pracovních míst. Soupravy HS2 mají dosahovat rychlosti až 362 kilometrů za hodinu, budou tedy rychlejší než většina rychlovlaků světa. Soupravy Eurostar například mezi francouzskou metropolí a Londýnem jezdí rychlostí nejvýše kolem 300 kilometrů za hodinu. Díky rychlodráze by se měla ztrojnásobit kapacita železničního spojení mezi britským severem a jihem. Podle plánu tratí projede 14 souprav za hodinu.

Vláda rychlodráhu schválila v roce 2012, otázky ohledně její budoucnosti se začaly vynořovat loni. Kabinet už na projekt vydal 7,4 miliardy liber. Kolejnice zatím nebyla sice položena ani jedna, ale práce už byly zahájeny - bourají se budovy, čistí se plánované vedení trati a přesměrovávají se inženýrské sítě.

Johnson má za to, že nové tratě, nejprve z Londýna do Birminghamu a poté odsud do Manchesteru a Leedsu, jsou zásadní pro oživení ekonomiky "zanedbaných" regionů. Mnohé z těchto opomínaných oblastí se vyslovily pro brexit a loni prosinci volily konzervativce, připomněla agentura Bloomberg.

Zastánci HS2 tvrdí, že rychlodráha zkrátí čas strávený na cestě, zvýší kapacitu železničního spojení, vytvoří pracovní místa a pomůže propojit severní a střední části země s bohatým jihem. Oživení někdejšího průmyslového srdce Británie je po brexitu Johnsonovou klíčovou politickou agendou.

Rychlodráha je nyní jednou z několika málo otázek, které dělí Johnsonovu konzervativní stranu. Trať má mimo Londým vést přes voličské okresy, kde zvítězili toryové, a Johnsonovi straničtí kolegové se tak kvůli projektu ocitají pod tlakem, napsala Reuters. HS2 zároveň symbolicky ztělesňuje premiérův předvolební slib investovat více do infrastruktury na severu země.

Odpůrci projektu tvrdí, že by bylo levnější a rychlejší peníze investovat do posílení železničních služeb na stávající infrastruktuře. Zastánci HS2 oponují, že železniční systém, z velké části postavený ve viktoriánském období, dosáhl mezí své kapacity.

Premiér Johnson tvrdí, že projekt vláda prověřila a zjistila, že by se v něm navzdory problémům mělo pokračovat. Johnson slíbil, že nechá přehodnotit náklady a dohled nad projektem se stane jedinou pracovní náplní jednoho z členů kabinetu.

Ze studie britské rady pro průmyslovou strategii - vládního orgánu složeného ze zástupců univerzit, obchodu a komunit - nicméně vyplývá, že samotné dopravní spojení rozdíly v ekonomické produktivitě mezi regiony nenapraví. Na studii minulý týden upozornila agentura Reuters.

Rozdíly v ekonomické produktivitě Londýna a ostatních britských regionů jsou podle ní stejně velké jako na začátku 20. století a žádné rychlé řešení to nespraví.

Zdroj: ČTK

DopravaInfrastrukturaSpojené království
Sdílejte:

Doporučujeme

Nenechte si ujít

Nebaví vás drahá NVIDIA? Vsaďte na boom AI přes komodity

Nebaví vás drahá NVIDIA? Vsaďte na boom AI přes komodity

25. 6.-Tomáš Beránek
Průmyslové kovy