Zaměstnanec Boeingu varoval, že úpravy letadla 737 MAX nestačí

Jeden ze zaměstnanců americké společnosti Boeing vyzval Federální úřad pro letectví (FAA) k důkladnějším úpravám letadla 737 MAX, které po dvou tragických nehodách z let 2018 a 2019 nesmí do vzduchu. Uvedla to v pondělí agentura Bloomberg. Navržené úpravy podle informátora opomíjejí několik rizik, která byla zjištěna po haváriích. Při nich v Indonésii a v Etiopii zahynulo dohromady 346 lidí.
"Procesy FAA je zcela jasně nutné revidovat tak, aby přesně vyhodnotily konstrukci letadla a prováděly regulaci v zájmu veřejnosti," uvedl informátor Curtis Ewbank v komentářích zveřejněných na vládním webu Regulations.gov. Na této stránce mohou řadoví Američané vkládat podněty k rozhodování některých federálních úřadů.
Ve dvou zmíněných nehodách sehrál klíčovou roli software stabilizačního systému MCAS. Automatický bezpečnostní systém kvůli vadnému senzoru tehdy opakovaně poslal stroj prudce dolů a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu.
Úřad FAA navrhl několik změn stroje. Automatický bezpečnostní systém už se opakovaně neaktivuje a byla přijata různá opatření, aby se předešlo jeho selhání. FAA navrhuje i několik úprav letadla, například zlepšení jeho letového řídícího počítače.
Podle Ewbanka by úřad FAA a společnost Boeing měly učinit víc pro to, aby se předešlo chybnému fungování senzoru, který selhal při obou haváriích. Zlepšit by se měly i varovné systémy stroje. Regulační úřad by se podle něj měl více zaměřit na to, jak piloti reagují v krizových situacích, a důkladněji upravit systémy řízení letu.
Úřad FAA všech 160 podnětů vložených na státní web vyhodnotí. Zkušební lety stroje 737 MAX, jehož výrobce usiluje o novou certifikaci, dosud vedle FAA provedl kanadský regulační úřad Transport Canada (TC) a Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).
Zdroj: ČTK
Doporučujeme
Aktuality

