Vláda některými informacemi o II. pilíři porušuje zákon na ochranu spotřebitele, stěžuje si ředitel DataLife

Výkonný ředitel finančně poradenské společnosti DataLife Petr Temelkov podal stížnost k České národní bance kvůli druhému důchodovému pilíři. Vláda podle něj některými informacemi porušuje zákon na ochranu spotřebitele.
"Vláda reguluje a přikazuje, jaké související informace musí společnosti nabízející vstup do II. pilíře povinně uvádět. Zákon 426/2011Sb. v § 79 respektive §92 penzijním společnostem a investičním zprostředkovatelům ukládá, že nesmí používat nejasné, nepravdivé, zavádějící nebo klamavé informace. Ovšem současná vládní kampaň pro II. pilíř zavádějící a ne zcela pravdivé informace používá. Lidem slibuje, že pokud si vloží 500 Kč, stát jim přidá 750 Kč, tedy 150 % vložené částky. Tato informace je ovšem pravdivá jen ve dvou případech. Prvním z nich je situace, že se klient nedožije důchodového věku. Pak jeho dědici skutečně obdrží ke každému měsíčnímu příspěvku 150 % od státu, to jsou ta 3 %, které klient odváděl z důchodového pojištění. V takovém případě ale postrádá reforma smysl, protože ještě více zatíží stav účtu prvního pilíře," píše v komentáři Temelkov.
Druhý případ, kdy by vláda mohla dodržet tento slib, by podle něj byla garance dostatečně vysokého zhodnocení peněz, minimálně 2 % p. a. Tím by "se v případě dvacetileté penze dorovnaly peníze, o které se klientovi sníží výplata penze z prvního pilíře."
"Vláda sice není zprostředkovatelem důchodového pojištění, přesto se domnívám, že ústavní činitelé nemají zákon přehlížet, ale ctít ho. Stejné nepravdivé informace totiž začaly používat už i některé penzijní a zprostředkovatelské společnosti. To je důvod, proč podávám podnět na ochranu spotřebitele k prošetření těchto souvislostí k České národní bance," uzavírá svůj komentář Temelkov.
Zdroj: DataLife
Aktuality
